Zoals je ongetwijfeld weet, liggen de Belgische belastingen zeer hoog. Ze zijn er in allerlei soorten, zeker als het over brandstoffen gaat. Consumenten betalen accijnzen (ongeveer 40%), btw (17,3%) en een forfaitaire toeslag (0,5%). De marge en distributiekosten bedragen 12,3%, wat betekent dat de eigenlijke benzineprijs overeenkomt met slechts 29,3% van de prijs die je aan de pomp betaalt.
Door de toenemende (en gedwongen) elektrificatie van het Belgische wagenpark, denk je misschien dat de Belgische staat minder inkomsten uit aardolieproducten ontvangt. Dit is vooral het geval voor bedrijfswagens, die 60% uitmaken van de nieuwe modellen die elk jaar worden ingeschreven en waarvan de meeste op elektriciteit rijden. De cijfers van automobielfederatie Febiac tonen aan dat diesel in 2023 nog maar 5,5% van de inschrijvingen van nieuwe personenwagens vertegenwoordigde en benzine 40,9% (hybride wagens worden apart geteld).
883,3 miljoen liter
Tegen alle verwachtingen in, blijft het olieverbruik in ons land erg hoog. Volgens de FOD Economie werd alleen al in april 2024 883,3 miljoen liter brandstof verkocht: 576,7 miljoen liter diesel en 306,6 miljoen liter benzine. Dit komt overeen met 588.900 tankbeurten van 50 liter per dag.
Advertentie – lees hieronder verder
Het hoge brandstofverbruik in België wordt bevestigd door de oliefederatie Energia. De organisatie stelt dat olie goed is voor 47,4% van de energie die in ons land wordt verbruikt, tegenover 24,7% voor gas, 17,9% voor elektriciteit en 7% voor hernieuwbare energiebronnen. Wat olie betreft, blijft diesel (68%) de populairste brandstof voor wegtransport (inclusief personenwagens en bedrijfsvoertuigen). De sectoren die de meeste olie verbruiken, zijn het wegvervoer (34%), de scheepvaart (29%), de petrochemische industrie (30%) en de luchtvaart (7%). Het verbruik van fossiele brandstoffen blijft dus erg hoog, ook al daalt het aandeel van olie sinds 2015. In 2015 was diesel goed voor 82% van het verbruik, tegenover 18% voor benzine. De daling van het dieselverbruik is onvermijdelijk en volgt de daling van het aantal inschrijvingen van auto’s met een zelfontbrander.
5,9 miljard accijnzen
Hoewel het dieselaandeel jaar na jaar daalt, waren de accijnzen die de Belgische overheid int op brandstof (exclusief btw) nog nooit zo hoog als vorig jaar: 5,9 miljard euro. Het vorige record werd gevestigd in 2010 (4,58 miljard euro). Tijdens de covidcrisis, toen de auto’s in de garage moesten blijven, ontving de staat 4,64 miljard euro.
De bevoorradingsbronnen zijn ook veranderd sinds de oorlog in Oekraïne. Vooral de Verenigde Staten en Noorwegen leveren nu het zwarte goud. De import uit deze landen is met respectievelijk 52% en 52% gestegen tegenover 2022, als gevolg van het embargo op Russische olie. Ook de import uit Zuid-Amerika is sterk gestegen. Het aandeel van Russische olie zou zijn gedaald van 22% naar 0%, hoewel dit natuurlijk nog bewezen moet worden, want Rusland vindt soms andere manieren om zijn olie te leveren.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be