Hybrides binnenkort niet meer welkom in LEZ

De geplande verstrenging van de regels voor de lage-emissiezones (LEZ) in 2025 worden in Vlaanderen met één jaar uitgesteld. Dat is goed nieuws voor wie met een oudere ‘vervuilende’ auto’s rijdt, maar tegelijk worden nu ook hybrides geweerd…

Gepubliceerd op 28 oktober 2022
Leestijd : 2 min

Partagez

De volgende verstrenging van de lage-emissiezones (LEZ) stond gepland voor 2025, maar minister van Omgeving Zuhal Demir (N-VA) meldt dat de Vlaamse regering heeft beslist om die met één jaar uit te stellen. Hiermee wil de overheid de gezinnen een vorm van steun verlenen in deze moeilijke tijden van hoge inflatie en exploderende energieprijzen door hen niet op extra kosten te jagen met de aankoop van een nieuwe wagen als ze steden met een lage-emissiezone in willen of moeten. De timing van de geleidelijke verstrenging van de LEZ’s werd immers voor de corona- en energiecrisis opgesteld en houdt dus geen rekening met de gevolgen daarvan.

Overgang naar elektrisch rijden bevorderen

Concreet betekent dit dat nu vanaf 1 januari 2026 benzinewagens met Euronorm 2 en dieselwagens met Euronorm 5 verboden zijn in de LEZ’s van Antwerpen en Gent. Dit zijn benzinewagens geproduceerd tussen het bouwjaar 01/01/1997 en 31/12/2000, en dieselwagens die vóór 31/08/2015 werden gebouwd. Dat is dus goed nieuws voor wie met een oudere ‘vervuilende’ auto rijdt en daar nu nog zeker een jaar langer mee mag rijden zonder extra kosten als hij ermee in de stadscentra van Gent of Antwerpen wil.

Minder positief is dan weer dat hybride voertuigen, die tot hiertoe een vrijstelling kregen, voortaan op gelijke voet staan met voertuigen met een klassieke verbrandingsmotoren en ook deze regels moeten volgen. Het idee van de overheid is hiermee de overgang naar de elektrische wagens te versnellen. Op zich is dan geen enorm probleem, omdat de meeste hybride personenwagens vrij recent zijn en op benzine rijden. Zo voldoen benzinevoertuigen gebouwd na 1 januari 2005 aan de Euronorm 4 en mogen ze nog steeds de LEZ’s binnen.

Advertentie – lees hieronder verder

De Lijn moet nieuwe bussen kopen

Lastiger is de situatie voor de vervoersmaatschappij De Lijn, die nog gebruik maakt van veel bussen met een hybride dieselaandrijving die dus ook vervangen moeten worden omdat ze geen vrijstelling meer voor de LEZ krijgen. De Lijn moet voor deze vergroeningsoperatie dus een groot budget vrijmaken om nieuwe bussen met een 100% elektrische aandrijving te kopen.

Andere prioritaire voertuigen van de politie, de brandweer en de ambulancediensten behouden hun vrijstelling wel en kunnen ze dus nog een tijd in dienst blijven. Ook voor oldtimers blijft de bestaande regeling geldig: zij mogen tot 10 keer per jaar de LEZ binnen, na registratie en betaling.

In de LEZ van Brussel gelden andere regels die je hier vindt.

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Lees meer over
Door Alain De Jong journalist, tekstschrijver, communicatiespecialist

Partagez

Gocar logo
47.064 nieuwe en tweedehands voertuigen bij jou in de buurt!
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.

In dezelfde categorie

Hybride
Tot 30.475 euro om batterij van een hybride te vervangen?

Elektrische auto’s worden vaak bekritiseerd omdat het duur is om hun batterijen te vervangen. Maar hoe zit het met hybrides en plug-inhybrides? Een nieuw rapport belicht de onbetaalbare kosten van de batterijen van hybrides: een automobilist moest 30.475 euro betalen om de batterij met 1,7 kWh van zijn Range Rover uit 2015 te vervangen. Duizelingwekkende kosten, die hoger zijn dan die van een auto of zelfs een groot batterijpakket van een elektrische auto.

11 september 2024 4 min David Leclercq
Gocar logo
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!
Uw inschrijving werd goed geregistreerd.