Arval Consulting, marktleider wat bedrijfswagens betreft (met ongeveer 20.000 leasings per jaar), heeft de bedrijfswagenmarkt in de eerste zes maanden van 2022 geanalyseerd. Het minste wat we kunnen zeggen, is dat je niet naast de SUV’s kunt kijken.
Zeven op de tien gekozen voertuigen zijn SUV’s, een trend die blijkbaar niet afzwakt. De Waalse mobiliteitsminister Philippe Henry zal het niet graag horen, want die wil de zwaarste auto’s en de SUV’s in het bijzonder extra belasten. Maar het zijn vooral bedrijven die deze auto’s kiezen, vaak om te leasen, wat betekent dat de belasting meestal in het Brussels Gewest gebeurt, waar de leasingmaatschappijen gevestigd zijn.
SUV’s hebben de wind dus nog steeds in de zeilen en ook elektrische auto’s boeken vooruitgang. Hoewel het aantal verkochte nieuwe auto’s daalt tegenover vorig jaar (-14 procent), bedraagt het marktaandeel van de elektrische wagens nu 31,6 procent tegenover 23,5 procent vorig jaar. En hun aandeel stijgt zelfs tot 40 procent bij de professionele klanten.
7 op 10 elektrisch
Het klassement van de bedrijfswagens dat Arval bekendmaakte, verbaast dan ook niet: van de tien meest ingeschreven auto’s, zijn er zeven een elektrische SUV en twee een hybride. Er staat ook maar één benzinemodel in de top 10.
Advertentie – lees hieronder verder
Op de eerste plaats staat de Mercedes EQA (foto boven), gevolgd door de VW Golf benzine en de BMW iX3 op drie. Dan volgen de Audi Q4 e-tron, de Volvo XC40 PHEV (plug-in hybride), de Kia EV6, de elektrische Volvo XC40, de Hyundai Tucson PHEV, de Mercedes EQB en, als hekkensluiter, de Volkswagen ID.4.
Arval stelt vast dat bedrijven hun medewerkers aanmoedigen om een elektrische SUV te bestellen en dat de top tien perfect het belang van de fiscaliteit en de onmiskenbare voorkeur voor de SUV’s weerspiegelt.
Volgens Arval blijft de bedrijfswagen trouwens een voordeel dat bijzonder gewaardeerd wordt door de medewerkers. Dat blijkt ook uit de cijfers van de bedrijven, waarvan 93 procent de komende drie jaar de vloot wil behouden of zelfs uitbreiden. Volgens Arval gebruikt de helft van de bedrijven al hybride of elektrische auto’s, terwijl ze niet van plan zijn hun mobiliteitsbeleid aan te passen, ondanks het telewerk.
Volgens de barometer van Arval zijn de fleetmanagers wel bezorgd over de laadmogelijkheden bij de medewerkers thuis en over de forse prijsverhoging van EV’s. Die redenen verklaren waarom de helft van de bedrijfswagens wellicht nog op diesel of benzine zal rijden tegen 2025.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be