Het concept van autoleasing voor particulieren bestaat al enkele jaren, maar de doorbraak ervan verloopt vrij traag. Het idee is vergelijkbaar met wat veel wordt toegepast voor bedrijven: het individu kan de auto van zijn keuze voor meerdere jaren huren, met het voordeel van een formule waarbij alles is inbegrepen, zelfs onderhoud en verbruiksartikelen zoals remblokken of banden, maar natuurlijk geen brandstof en boetes. Deze formule geeft dus gemoedsrust.
De functionele economie raakt steeds meer ingeburgerd, en dit in alle sectoren. Het komt inderdaad steeds vaker voor om apparatuur voor gebruik te huren in plaats van ze aan te schaffen. Dit is al het geval voor smartphones (die via abonnement gehuurd kunnen worden) of computers en tablets. Er is dus geen reden waarom dit niet het geval zou zijn voor auto’s. Toch staat volgens sectorfederatie Renta de autoleasing voor particulieren nog steeds in zijn kinderschoenen. Vandaag rijden slechts 18.000 mensen met dit type contract. Dat is minder dan 1% van het wagenpark. Het is niet veel, maar de groei is wel ingezet, zegt de federatie: tussen 2018 en 2022 steeg het aantal private leasecontracten met 50%.
Verwachte groei
Hoewel de evolutie traag verloopt, verwachten professionals in de sector de komende jaren een aanzienlijke groei. In een interview met Le Soir verwacht D’Ieteren zijn private leasecontracten te verdrievoudigen of verviervoudigen. Vooral het idee van het gebruik van een auto in plaats van het bezit van een auto wint terrein.
Het voordeel van leasen voor particulieren is hetzelfde als voor bedrijven: totale kostenbeheersing en dus gemoedsrust die zeker is in de huidige context van hyperinflatie meegenomen is. Daarnaast moet ook worden opgemerkt dat de prijzen van nieuwe auto’s blijven stijgen, wat de toegang tot nieuwe auto’s steeds meer beperkt. Ook hier kan de private lease oplossing een antwoord bieden door de investeringen af te vlakken, omdat de bedrijven die deze auto’s verhuren vaak scherpere prijzen kunnen bieden.
Advertentie – lees hieronder verder
De Spotify van de auto?
Leasen voor particulieren gaat dan ook steeds meer lijken op een vorm van Spotify toegepast op de auto. Men betaalt maandelijks voor een gebruik dat noodzakelijkerwijs onbeperkt is, zolang je maar binnen de voorwaarden van het contract blijft. Zoals voor bedrijfswagens, wordt een schatting van de jaarlijkse kilometerstand gemaakt en bij overschrijding komen er extra kosten bij. Het is natuurlijk altijd nodig om het leasecontract goed te lezen, omdat de inhoud van de formules soms sterk kan variëren. Maar het principe is simpel: hoe langer de huurperiode, hoe lager de kosten. De private lease formule werkt voor nieuwe auto’s, maar is ook mogelijk voor tweedehandsauto’s, omdat de markt momenteel op zoek is naar lagere prijzen.
Welke prijzen?
Le Soir smijt ook enkele cijfers op tafel: een private lease start rond de 250 euro per maand voor een stadsauto, inclusief banden, onderhoud, belastingen, verzekeringen, enz. Voor een kleine SUV loopt de rekening al snel op tot 400 euro per maand, terwijl voor een ruimer en elektrisch voertuig het bedrag eerder rond de 700 euro per maand uitkomt, wat natuurlijk niet binnen het bereik van alle budgetten ligt, aangezien de brandstof niet is inbegrepen.
Is deze oplossing uiteindelijk rendabel? Voor wie alles tot op de laatste cent berekent waarschijnlijk niet, want deze dienst heeft natuurlijk een prijs. Daarnaast hoef je je natuurlijk niets aan te trekken van pannes en de bijbehorende rekeningen. En het kunnen plannen van een vast budget in je uitgaven is uiteraard ook erg praktisch en geruststellend, vooral in de huidige moeilijke economische context. Vergeet echter de leasecontracten met een optie tot aankoop aan het einde van de termijn, omdat die logisch veel duurder zijn dan een klassieke aankoop.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be