Leasing
De inflatie treft alle sectoren en zeker de autosector. Niet alleen de brandstofkosten rijzen de pan uit, maar ook de prijzen van nieuwe auto’s, waardoor tegelijk de leasing van bedrijfswagens in amper een jaar tijd 20 procent duurder werd. Dit stemt tot nadenken bij de bedrijven.
In 2026 zal het niet meer mogelijk zijn om een bedrijfswagen fiscaal af te trekken tenzij die 100 procent elektrisch is. De bedrijven bereiden zich voor op deze transitie. Maar in tegenstelling tot wat je zou verwachten, gaat het niet om de meerderheid. Dreigen de transitieplannen van de overheid te mislukken?
Het zijn niet alleen zware tijden voor de autosector, maar eveneens voor de consumenten. Ook voor wie een bedrijfswagen bezit, want ook de leasingprijzen zijn de afgelopen maanden fors gestegen. Dit is geen prettig nieuws voor de 22% van de werknemers die van dit voordeel van alle aard genieten…
Hoewel de financiële formule van leasing zeer populair is bij bedrijven, is dat minder het geval bij particulieren. Die trend zou weleens kunnen veranderen, vooral door de overgang naar de elektrische auto. Voor 2022 verwachten Arval en AG Insurance al een duidelijke stijging van het aantal contracten.
Er heerst weer een heftige concurrentiestrijd tussen de banken om de aantrekkelijkste autolening op de markt aan te bieden. Momenteel zijn vooral de financieringen voor milieuvriendelijke auto’s bijzonder goedkoop met een rentevoet van slechts 0,60% die misschien nog verder kan dalen.
Wie in Nederland voor een zakelijke leasingauto kiest, moet een aantal factoren afwegen. Er bestaan namelijk verschillende vormen van leasing en die hebben allen hun voor- en nadelen. Daarnaast is er de bijtelling om in acht te nemen. In dit artikel gaan we dieper in op deze materie en beantwoorden we ook vragen over fiscale voordelen, annulatie van het leasecontract, BKR-registratie en de nieuwe plannen van de regering.