Hoewel de Amerikaanse bestuurders al decennialang zweren bij de automaat, brak die transmissie in onze contreien nooit door. De Europeaan gaf lang de voorkeur aan manueel schakelen, dat eigenlijk complexer is omdat je ook een koppelingspedaal moet bedienen en op tijd de gepaste verhouding moet inleggen, maar wel geschikter is voor onze kleinere motoren.
Bovendien reageerden de automaten met koppelomvormer van weleer zeer traag, waardoor ze eerder ideaal waren voor het Amerikaanse cruisen tegen een slakkengangetje dan voor de pittigere Europese rijstijl.
Intussen evolueerde ook de transmissietechnologie en verloopt schakelen met een automatische versnellingsbak véél vlotter en efficiënter, zodat steeds meer mensen de voorkeur geven aan een automaat in hun wagen. Op zich is de bediening ervan poepsimpel, maar toch zijn er fouten die je absoluut moet vermijden om problemen of schade aan de automatische transmissie te vermijden.
Advertentie – lees hieronder verder
VERMIJD ZEKER DEZE FOUTEN:
1. Schakel niet in P-stand als je nog rijdt
‘P’ staat voor Parking en dient om te wagen te immobiliseren als hij volledig stilstaat, maar niet om hem af te remmen als hij nog rijdt. Doe je dit toch, dan loop je het risico de transmissie te beschadigen.
DUS: eerst de auto volledig tot stilstand brengen in de D-stand met de rem en dan pas de P-stand inschakelen.
2. Laat je wagen niet in de D-stand verder bollen
In de D-stand, die voor ‘Drive’ staat, zal de wagen vanzelf lichtjes vooruit bollen en dus verder rijden. Houd daarom steeds je voet op of nabij het rempedaal om te kunnen ingrijpen indien nodig. Zet daarom als je stilstaat de wagen meteen terug in de P-stand. Je zou immers niet de eerste zijn die dit vergeet, uitstapt en zijn auto alleen ziet verder rijden, met alle gevolgen van dien.
DUS: schakel de P-stand meteen in als de wagen stilstaat
3. Schakel niet in achterruit als je wagen nog rijdt
Het schakelpookje van een automaat is makkelijk te manipuleren. Maar dat leidt als eens tot overhaaste manoeuvres die veel schade kunnen opleveren. Zo hebben veel bestuurders de neiging om de R-stand om achteruit te rijden al in te schakelen terwijl de auto nog vooruitrijdt. Uiteraard is dit niet goed voor de transmissie die hierdoor beschadigd kan raken.
DUS: wacht tot de auto volledig stilstaat vooraleer je de R-stand kiest om achteruit te rijden
Denk dus zeker aan deze tips als je met een wagen met een automatisch versnellingsbak rijdt. Goede reis!
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be