Sinds 19 september heeft Wallonië beslist om de verlichting op delen van zijn autosnelwegen, met uitzondering van afritten en knooppunten, uit te schakelen om elektriciteit te besparen. In totaal gaat het om 20.000 lichtpunten en dat moet de rekening tegen eind 2022 met zo’n 400.000 euro verlagen. En natuurlijk nog meer als de maatregelen in 2023 worden verlengd.
Afgezien van de energiebesparingen is het uiteraard uitkijken naar het veiligheidsaspect van deze beslissing, want niets wijst erop dat deze actie het aantal ongevallen aanzienlijk zou verhogen. Maar hoe zit dat eigenlijk? Volgens VIAS is het risico op een toename van het aantal ongevallen door het gebrek aan verlichting onwaarschijnlijk, omdat die voornamelijk het gevolg zijn van vermoeidheid, alcohol of te hard rijden.
Echte test
Toch besloten journalisten van de Sud Presse-groep om naast deze grote theorieën ook zelf een volledige test uit te voeren en onze snelwegen te vergelijken met die van Frankrijk, die zoals geweten ook niet verlicht zijn. Als antwoord op de vraag van een lezer hebben ze daarom enkele tientallen kilometers afgelegd, eerst in Frankrijk waar ze konden zien dat de snelwegen aan die kant van de grens volledig in totale duisternis zijn gedompeld. Er zijn geen reflectoren of trilstroken langs de middenbermen aangebracht, terwijl de uitritten helemaal niet verlicht zijn.
Als het regent, beperkt dit uiteraard ernstig het zicht, merken de journalisten ook op. Het enige positieve punt lijkt de markering op de weg te zijn die het licht goed reflecteert en daarom perfect herkenbaar blijft.
Advertentie – lees hieronder verder
En in België?
Zodra de grens is overschreden merkten journalisten dat in ons land de centrale rails zijn uitgerust met reflectoren, waardoor het mogelijk is om het traject beter te identificeren. Dit is al een pluspunt, ook al geeft SOFICO, dat onze wegen beheert, aan dat de middenbermen hiervoor niet dienen en dat reflectoren voornamelijk in de bochten of knooppunten worden geïnstalleerd. Zelfs de A54 tussen Nijvel en Charleroi, de snelweg die met 84 doden per jaar bekend staat als de gevaarlijkste van België, is ermee uitgerust.
Aan de andere kant heeft België qua markering op de weg nog dingen te leren, omdat ze veel minder lichtgevend lijken te zijn. De journalisten merkten ook op dat tegen alle verwachtingen in niet alle secties na 22.00 uur werden uitgeschakeld, waardoor er een afwisseling van verlichte en duistere secties overblijft. VIAS vindt dat goed nieuws, omdat zij geloven dat dit de bestuurder waarschijnlijk beter wakker zal houden.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be