Volgens mobiliteitsorganisatie Touring is er een steeds groter probleem met slecht zichtbare verkeersborden. Waarom steekt het fenomeen nu plots de kop op en waar doet het probleem zich het meest voor?
Verkeersveiligheid
Het gaat de goede richting uit met de verkeersveiligheid in België. Sinds begin dit jaar zijn er nog nooit zo weinig dodelijke slachtoffers geteld. Het zijn er zelfs minder dan tijdens de verkeersluwe coronajaren. Een van de verklaringen voor de daling is best opmerkelijk.
Op dinsdag 8 en woensdag 9 oktober 2024 zal de politie de controles op het gebruik van mobiele telefoons achter het stuur opvoeren. Deze actie herinnert bestuurders eraan dat deze plaag verantwoordelijk is voor veel ongevallen en een prioriteit blijft voor de politie. Wees dus op je hoede.
Omdat er meer ongevallen gebeuren met jonge bestuurders achter het stuur van soms zeer krachtige auto’s, wordt mogelijk een nieuw rijbewijs B2 ingevoerd. Dit nieuwe systeem zou de toegang tot krachtige voertuigen voor minder ervaren bestuurders te beperken.
Een studie van de Amerikaanse verzekeraar Progressive toont nieuwe manieren om telefoongebruik achter het stuur te verminderen. Technologie gecombineerd met stimuli kan het smartphonegebruik tijdens het rijden flink terugdringen. Binnenkort ook bij ons?
De winter komt eraan, en we weten niet wat we kunnen verwachten. Met steeds extremere weersomstandigheden – zowel warm als koud – is er altijd een goede reden om winterbanden aan te schaffen. TCS en ADAC hebben een uitgebreide test gedaan en de beste modellen geselecteerd. Dit zijn de aanbevolen banden én de modellen die je maar beter kunt vermijden.
Het aantal ongevallen met bestuurders die meer gedronken hebben dan toegelaten blijft hoog. Verzekeraar Baloise acht het welletjes geweest en scheurt hun polis in stukjes.
Dat de politie in de Limburgse gemeente Bilzen een drone inzette om het verkeer te controleren, zorgt voor ophef. Is dit iets wat we vaker gaan zien?
In 2023 incasseerden de Vlaamse gemeentes een recordbedrag van 124 miljoen euro aan administratieve boetes, ofwel GAS-boetes, bijna drie keer zoveel als in 2019. Deze stijging komt vooral door nieuwe sanctiemogelijkheden, met name voor kleine snelheidsovertredingen. Ondertussen pakt Wallonië het probleem op een … andere manier aan.
Uit een studie uitgevoerd in 39 Europese steden blijkt dat Belgische automobilisten en fietsers zich duidelijk onveilig voelen, vooral in Brussel, Antwerpen en Namen. De oorzaak: de slechte staat van de wegen. Deze resultaten roepen vragen op over de toestand van de verkeersveiligheid in stedelijke gebieden.
Het regenweer is terug en dat veroorzaakt onvermijdelijk een nieuwe golf van files op de Belgische wegen. Maar waarom zijn er altijd files bij regen, zelfs als er geen ongevallen gebeuren?
Handenvrije sleutels, ook wel ‘keyless go’ genoemd’, zijn erg handig, maar hebben één groot nadeel: ze maken je auto kwetsbaar voor diefstal. De ADAC testte 700 auto’s, waaruit bleek dat 90% gemakkelijk te stelen is.
De toekomstige federale Arizona-coalitie die momenteel gevormd wordt, wil slimme ANPR-camera’s inzetten om gsm-gebruik achter het stuur te bestraffen. De maatregel stond al op de agenda van de vorige regering, maar botste toen op privacybezwaren. Nu ligt het dossier weer op tafel, voor een zeer goede reden.
Wallonië plant een belangrijke stap in de strijd tegen de straffeloosheid van automobilisten die verkeersovertredingen begaan. Als antwoord op de overbelaste rechtbanken en de inefficiënte straffen, wil een ontwerpdecreet strafrechtelijke boetes omzetten in administratieve straffen, zoals het geval is in Vlaanderen. Deze maatregel kan een keerpunt betekenen in de afdwinging van straffen, ook voor buitenlandse bestuurders.
Hoewel rijden onder invloed nog steeds een plaag blijft in België, lopen jonge bestuurders steeds meer risico. In deze zorgwekkende situatie nemen sommige ouders drastische en onverwachte maatregelen om hun kinderen te beschermen en hen bewust te maken van het belang van nuchter rijden.