Verkeersveiligheid

Chinese constructeurs willen scoren op Euro NCAP

Chinese constructeurs doen er alles aan om de Europese consumenten te verleiden. Een paar jaar geleden werden ze nog scherp bekritiseerd vanwege de slechte veiligheid van hun voertuigen. Maar ze beloofden de trend te keren en behalen nu inderdaad systematisch de maximale scores op de Euro NCAP-crashtesten.

David Leclercq David Leclercq | Gepubliceerd op 28 nov. 2022 | Leestijd: 3 min

In de afgelopen twintig jaar is in Europa de autoveiligheid centraal komen te staan in het commerciële verhaal van de automerken. Noteer dat in het begin van de jaren 2000 (ook met de komst van de elektronica) de meeste Europese fabrikanten zwaar investeerden in onderzoek en ontwikkeling om de beste scores te behalen in de crashtests van de onafhankelijke organisatie Euro NCAP. Dit om een extra verkoopargument in te zetten in een tijd waarin snelheid bekritiseerd begon te worden. En toen rond 2005 de eerste Chinese constructeurs (de Landwind X9 en anderen) op de Europese markt kwamen, gingen ze op dit vlak letterlijk in de vernieling. Wat hen een catastrofaal imago opleverde en het hen eigenlijk onmogelijkheid maakte om in Europa auto’s te verkopen.

nio-et7-crash

Advertentie – lees hieronder verder

Klanten geruststellen

In een tijd waarin Chinese fabrikanten zich voorbereiden om de Europese markt te veroveren, wordt deze veiligheidsparameter natuurlijk niet langer genegeerd. En dit verklaart meteen waarom al deze nieuwe merken er alles aan doen om maximale scores te behalen op de recentste crashtests. Voor de Chinese fabrikanten is het vooral een kwestie van de Europese klanten gerust te stellen, voordat ze letterlijk onze markt van elektrische auto’s gaan overspoelen. Dit een technologie waarvan ze de industrialisatie perfect beheersen, waardoor ze modellen tegen zeer aantrekkelijke prijzen kunnen aanbieden.

Om hun kwaliteit op vlak van veiligheid echt te bewijzen, hebben Chinese fabrikanten hun auto’s al naar Euro NCAP gestuurd, de onafhankelijke instantie die verantwoordelijk is voor het beoordelen van de veiligheid de auto’s (en die binnenkort nog strenger zal worden). Dit is onder meer het geval voor de Nio ET7, Wey Coffee 2, BYD Atto 3 en de Lynk &Co 01, die allemaal de maximale score van 5 sterren hebben behaald. Een grandioos succes, terwijl sommige Europese merken deze score zelfs niet meer halen… De toekomst zal in ieder geval uitwijzen of deze strategie de laatste criticasters van Chinese auto’s kan overtuigen…

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Wat wordt uw volgende voertuig?

Lees het artikel

Deel dit artikel

Lees meer over


In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Gocar, da's ook meer dan 40.000 voertuigen in voorraad!

Ontdek al de actualiteit

Artikels over hetzelfde onderwerp

Nieuwsbrief

Of het nu gaat om het laatste autonieuws of actuele mobiliteitsonderwerpen.

Wagens voor u

Auto's

In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Advertentie

Close icon