Het drama dat zich onlangs in Strépy-Bracquegnies afspeelde en aan 6 onschuldige mensen het leven kostte, deed veel stof opwaaien. Vanuit de politiek kwamen er zijn inderdaad talloze reacties en voorstellen op vlak van preventie en ook repressie tegen snelheidsduivels.
Het lopende onderzoek heeft al duidelijk de snelheidsovertreding aangetoond. Bovendien was snel rijden eigenlijk een ‘passie’ van de bestuurder, die zijn exploten regelmatig op de sociale netwerken plaatste. De liefhebbers van hoge snelheid zijn zeer actief op deze netwerken en een meerderheid is blijkbaar van het mannelijke geslacht. Men kan zich daarom afvragen waarom mannen sneller rijden dan vrouwen en waarom ze de neiging hebben om daarmee uit te pakken.
Mannen rijden sneller dan vrouwen
Hard rijden zou duidelijk een gendergerelateerde overtreding zijn. Volgens de cijfers van VIAS in 2020 geeft 73% van de mannen toe regelmatig 140 km/u op de snelweg te rijden tegenover 54% van de vrouwen. En hetzelfde geldt in stedelijke gebieden waar 64% van de mannen toegeeft de maximumsnelheid met meer dan 20 km/u te overschrijden tegenover 50% van de vrouwen.
Deze situatie leidt logisch tot een groter risico op ernstige ongevallen bij mannen. Vrouwen zijn goed voor 44% van de lichtgewonden, 34% van de ernstig gewonden en 23% van de doden. Vrouwen zouden ook voorzichtiger en respectvoller zijn voor de regels op vlak van alcoholgebruik: de kans dat een man autorijdt nadat hij de wettelijke alcohollimiet in het bloed heeft overschreden, is 4 keer hoger dan voor vrouwen. Tot slot gebruiken vrouwen hun telefoon ook minder tijdens het rijden: 2,4% van de vrouwen tegenover 3,6% van de mannen.
Advertentie – lees hieronder verder
Drang om risico’s te nemen?
De analyse is dan ook duidelijk: vrouwen zijn voorzichtiger achter het stuur dan mannen, dat is een feit. Maar het gaat nog verder: de man relativeert zijn fouten en lijkt zich veel minder bewust van de gevaren die ermee gepaard gaan, vooral op het gebied van snelheid.
Volgens gedragsspecialisten komt dit verschil voort uit maatschappelijke stereotypen en vooral uit het feit dat vrouwen altruïstischer zijn, op zoek zijn naar samenwerking en verzoening van sociale relaties. Omgekeerd probeert de man zijn zelfvertrouwen te versterken. Hij is daardoor egoïstischer en ook meer bezig met zijn imago. De relatie van de man met de buitenwereld is daarom asymmetrisch en hij probeert te domineren, te leiden en te concurreren. Wat op de weg voor problemen kan zorgen…
Uit deze maatschappelijke stereotypen vloeien twee gedragingen voort, die misschien niet radicaal tegengesteld zijn, maar op zijn minst wel heel verschillend: vrouwen houden zich aan de regels en vermijden risico’s, terwijl mannen meer individualistisch zijn, waarbij ze de regels minimaliseren en overtreden om aan hun behoefte aan dominantie te voldoen.
De effecten van dit gedrag komen – helaas voor mannen – tot uiting achter het stuur waar ze een vorm van viriliteit proberen uit te drukken. Tal van onderzoekers merken dat de auto sterk geassocieerd blijft met de manifestatie van de identiteit van mannen. Autorijden leidt er dus toe dat ze de regels overtreden, met alle gevaren voor de andere gebruikers die dit gedrag met zich meebrengt.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be