Politiedrones zullen steeds vaker opduiken”, aldus Frank Schuermans van de privacycommissie van de Federale Politie (COC) in de kranten van Mediahuis. Dit naar aanleiding van de verontwaardiging in de Limburgse gemeente Bilzen, nadat de politie er vorige week een drone inzette om het gedrag van automobilisten te controleren in een fietsstraat, die verschillende scholen met elkaar verbindt. In een fietsstraat mogen auto’s geen fietsers inhalen. Zeven automobilisten kregen een boete omdat ze zich niet aan dat inhaalverbod hielden.
De Zeepstraat is een kronkelende weg in de bebouwde kom, die veel doorgaans autoverkeer slikt maar recent werd ingericht als fietsstraat. “Wij ontvingen veel klachten dat autobestuurders zich niet hielden aan het inhaalverbod”, aldus lokaal korschef Dirk Claes van de politiezone Bilzen-Hoeselt-Riemst. “Het alternatief was om in iedere bocht een agent te posteren. Daar heb je al gauw acht man voor nodig. Vanuit de lucht met een drone zie je alles. De drone wordt bestuurd door twee mensen en ik houd enkele agenten over om aan beide uiteinden van de straat in te zetten.”
Steeds zichtbaar
Zullen we in de toekomst vaker drones zien vliegen die specifiek dienen om verkeersovertredingen vast te stellen? Sowieso worden zulke toestellen al langer gebruikt om grote mensenstromen in kaart te brengen bij massa-evenementen, zoals voetbalwedstrijden of muziekfestivals, maar ook bijvoorbeeld om vanop grote hoogte criminelen in de gaten te houden en zelfs om arrestaties tot in de puntjes te kunnen voorbereiden vanop afstand.
Advertentie – lees hieronder verder
De wet schrijft ook voor dat drones gebruikt mogen worden om het verkeer in de gaten te houden en overtredingen vast te stellen. Daar zijn wel enkele specifieke voorwaarden aan verbonden. Zo moet de drone zichtbaar zijn en voorzien van een politielogo. Bij het gebruik van een drone bij misdaadbestrijding vliegt het toestel op grotere hoogte, net om onzichtbaar te blijven voor de betrokkenen.
België is overigens niet het enige Europese land dat drones inzet om het verkeer in de gaten te houden. In Frankrijk worden de toestellen bijvoorbeeld ingezet om ongemerkt bumperklevers te kunnen klissen, terwijl Polen de onbemande mini-helicopters inzet om te kijken of de witte lijnen wel gerespecteerd worden. In Spanje zie je zelfs verkeersborden die aankondigen waar de politie met drones het verkeer in de gaten houdt. In Scandinavië worden ook al heel lang helicopters gebruikt om vanuit de lucht de snelheid van auto’s te meten, met behulp van lijnen op de weg.
Privacy
De Limburgse drone diende enkel om vaststellingen te doen, waarmee de andere agenten dan aan de slag konden. Nummerplaten werden niet gefilmd, aldus de korschef. Toch wekt het onbehagen en protest op, ook omwille van de privacy. “Wie het buiten proportie vindt, die moet zich de vraag stellen of de veiligheid van een schoolgaande fietser minder belangrijk is dan dat klein beetje privacy dat wordt geschonden”, reageerde Claes daarop.
Hij benadrukte dat, conform de wetten rond de privacy, de bestuurders niet zichtbaar gefilmd zijn en dat de beelden niet langer dan noodzakelijk zullen bijgehouden worden. Omwonenden van de gecontroleerde zone die zich zorgen maken over hun privacy, kunnen zich bovendien richten tot de politie om te laten onderzoeken of er geen opnames van huizen en tuinen gemaakt zijn.
Indien dit gebeurt, dan moeten de beelden geblurd worden, aldus de COC bij monde van Schuermans. De privacycommissie onderzocht zo in 2020 nog een geval van met drones gemaakte politiebeelden. Het ging toen om een warmtecamera die werd ingezet om het naleven de coronamaatregelen te controleren.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be