Op de wegen van de Europese Unie vielen in 2021 meer doden dan in 2020. Een situatie die eigenlijk volkomen logisch is omdat het jaar 2020 verschillende strenge lockdowns kende die onvermijdelijk de statistieken kelderden. Het goede nieuws is echter dat de cijfers voor 2021 aanzienlijk beter zijn dan in 2019, dus voor de pandemie.
Volgens cijfers van de Europese Commissie kwamen in 2021 iets minder dan 20.000 mensen (19.800) om het leven bij een verkeersongeval. Toegegeven, dit is een stijging van 5% ten opzichte van 2020, maar het zijn vooral 3.000 personen minder dan drie jaar geleden. Een daling van 13% is inderdaad niet niks.
België is een goede leerling
In dit verband moeten we de uitstekende cijfers in België benadrukken. Ons land is inderdaad een van de weinige lidstaten waar de daling het meest uitgesproken blijft met 43 slachtoffers per miljoen inwoners. Dat is een stabiel niveau ten opzichte van 2020, dat zoals gezegd een uitzonderlijk jaar was, gekenmerkt door een daling van 23% ten opzichte van 2019.
Maar wat heeft tot deze daling geleid? Komt het door een bewustwording? De toename van het aantal radars en de repressie? In werkelijkheid heeft Covid-19 sommige werkgewoonten voorgoed veranderd, want “sommigen blijven telewerken of verplaatsen zich minder” analyseert Antonio Avenoso, de directeur van de Europese Raad voor Transportveiligheid (ETSC) die ook aangeeft dat we niet op onze lauweren moeten rusten.
Advertentie – lees hieronder verder
Volgens hem zal het aantal doden in zeer korte tijd inderdaad weer stijgen als de overheden van de landen “niet massaal investeren in het beveiligen van de Europese wegen“. Antonio Avenoso roept vooral op tot een effectievere strijd tegen te hard rijden, waarbij hij als voorbeeld Zweden noemt, dat slechts 18 doden per miljoen inwoners telt.
In België zijn de voorbije maanden repressieve maatregelen genomen met de toename van het aantal radars en de installatie van de gevreesde trajectcontroles. We kunnen er ook vanuit gaan dat er binnenkort andere maatregelen genomen zullen worden naar aanleiding van het tragische ongeval in Strépy-Bracquegnies.
De Europese Unie heeft zich ten doel gesteld om het aantal doden en zwaargewonden van 2020 tot 2030 met 50% te verminderen, terwijl België zijn ‘go for zero’ plan volgt dat tot doel heeft tegen 2050 geen doden meer te betreuren op de Belgische wegen.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be