De overgang naar volledig autonoom rijden van onze auto’s zal nog lange tijd duren en bezaaid zijn met vele valkuilen. Dat lag voor de hand. De ingenieurs die deze technologie ontwikkelen, worden ook geconfronteerd met prangende ethische vragen. Wat te doen als een kind de straat oversteekt? Wie bescherm je voor een schoolbus? Wie moet overleven? En wie zou er moeten sterven? Want het is duidelijk dat de programmatie van de processoren deze keuzes moet kunnen maken.
Slechte chauffeurs
Het goede aan elektronica is dat ze veel sneller kan beslissen dan mensen. Er is de reactiesnelheid, maar ook de informatie die het beslissingscentrum bereikt (grip van het wegdek bijvoorbeeld), en die duidelijk niet wordt gebruikt door mensen die vaak gewoon op hun gevoel vertrouwen (en hopelijk is dat het juiste). We zijn dus fundamenteel slechte chauffeurs, simpelweg omdat we ook met ons geweten handelen.
Elektronica doet dat echter niet. Ze is op dit vlak niet verdorven en dus in staat om steeds de beste beslissing te nemen. Nou, dat is wat we geloofden tot we hoorden dat de Tesla Autopilot blijkbaar enkele ernstige problemen heeft met de herkenning van hulpverleningsvoertuigen…
Advertentie – lees hieronder verder
11 ongevallen
Volgens CNN Business gebeurden er 11 ongelukken terwijl het Autopilot automatische rijsysteem was geactiveerd. Daarbij hadden de Tesla’s meestal voertuigen van de nooddiensten geramd, een onbegrijpelijke situatie die ook 17 gewonden en 1 dode veroorzaakte. De ongelukken vonden plaats in negen verschillende staten over een periode van drieënhalf jaar. Volgens de eerste conclusies lijkt de Autopilot zich totaal niet bewust te zijn van de signalisatiemiddelen van de hulpverleningsvoertuigen, of het nu gaat om kegels of lichtpanelen.
Geen echt antwoord
CNN nam uiteraard contact op met Tesla dat niet meteen reageerde. De federale dienst voor verkeersveiligheid in de VS, NHTSA, herinnerde er intussen aan dat “geen enkel voertuig dat vandaag te koop is, zelf kan rijden. Elk voertuig vereist dat een menselijke bestuurder er te allen tijde de controle over heeft en alle wetten van vandaag houden menselijke bestuurders verantwoordelijk voor het besturen van hun voertuig.”
Er werd nog aan toegevoegd dat “sommige geavanceerde rijhulpfuncties de veiligheid kunnen bevorderen door bestuurders te helpen aanrijdingen te voorkomen en de ernst ervan te beperken, maar zoals met alle voertuigtechnologieën en -apparatuur, moeten bestuurders ze correct en verantwoord gebruiken.”
Gezien de herhaling van de problemen met de Autopilot heeft NHTSA een onderzoek geopend naar Tesla. De modellen S, 3, X en Y van 2014 tot 2021 zijn onder de loep genomen. Zullen ze hun geheim of hun defect stukje code prijsgeven? De toekomst zal het uitwijzen.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be