Deze week heeft VIAS op verzoek van de regering een enquête uitgevoerd naar het gebruik van waarschuwingssystemen voor flitspalen, zoals Coyote, Waze of Google Maps. De conclusies van het onderzoek zijn nogal streng, aangezien deze systemen het aantal ongevallen niet zou verminderen. Sterker nog: gebruikers van radarmelders zouden tot 50% meer boetes krijgen dan automobilisten die ze niet gebruiken, terwijl ze worden gebruikt om controles, onder andere alcoholcontroles, te vermijden.
Kortom, zijn er volgens VIAS alleen maar nadelen op het gebied van verkeersveiligheid. Deze waarschuwers zouden ook leiden tot afleiding, wat het risico op ongevallen nogmaals vergroot. Het instituut beveelt daarom aan de overheid om ze volledig te verbieden, zoals al het geval is in Zwitserland of Oostenrijk.
Touring gaat niet akkoord
De aanbeveling van VIAS heeft bij velen voor opschudding gezorgd. Te beginnen met Touring, dat van mening is dat dit verbod het aantal slachtoffers op de Belgische wegen niet zal verminderen. In een interview met Sud Info, vergelijkt de organisatie dit voorstel zelfs met het niet verlenen van hulp aan mensen in nood. Waarom? Omdat Touring altijd heeft gepleit voor meer controle op identificeerbare risicogebieden. Met andere woorden, wanneer er een flitspaal wordt geïnstalleerd, al dan niet een trajectcontrole, is dat omdat het gebied in kwestie gevaarlijker is dan een ander gebied. Als de flitspaal niet wordt aangegeven, informeer je automobilisten niet dat ze een gebied binnenrijden dat meer aandacht en voorzichtigheid vereist.
Advertentie – lees hieronder verder
Touring is ook van mening dat niet alle gebruikers van een radarmelder een gevaar op de weg zijn. Voor veel automobilisten is dit apparaat eerder een hulpmiddel bij het rijden, dat precieze informatie geeft over gevaren, ongevallen, files, enzovoort. Want laten we eerlijk zijn, lang niet alle auto’s (en navigatiesystemen) zijn verbonden.
Voorzichtige ministers
De autoriteiten staan zeer terughoudend tegenover het voorstel van VIAS. De federale minister van Mobiliteit, Georges Gilkinet (Ecolo), zegt dat hij het standpunt van VIAS begrijpt, maar dat hij eerst contact wil opnemen met gespecialiseerde platforms en dienstverleners om de zaak te bespreken. De minister maakte er ook geen geheim van dat Frankrijk een goed model van inspiratie kan zijn, door te focussen op gevaarlijke zones in plaats van precieze GPS-punten. De bestuurder wordt zo gewaarschuwd, wat zijn waakzaamheid vergroot. Aan de andere kant kan hij dan niet de exacte locatie van het controlepunt bepalen.
En in de gewesten?
Ook in de verschillende gewesten hebben de Vlaamse en Waalse ministers gereageerd. Zo is de Vlaamse Lydia Peeters (Open VLD) bijvoorbeeld van mening dat “het verbieden van deze systemen het probleem van snelheidsovertredingen niet volledig zal oplossen”. De minister hecht daarom veel belang aan sensibilisering en educatie. Voor haar zou een systeem dat zich meer richt op recidivisten en een puntenrijbewijs op zijn minst even doeltreffend moeten zijn als een verbod op deze kleine machines.
In Wallonië is Valérie De Bue (MR) ook geen voorstander van het voorstel van VIAS. Volgens haar is het beter om samen te werken en deze toepassingen te ontwikkelen die, laten we niet vergeten, ook informatie delen met diverse overheidsdiensten en de politie om sneller spookrijders of risicogebieden te identificeren, waar meer ongevallen gebeuren of waar de snelheid te hoog is. Iets om op te volgen, maar vóór of na de verkiezingen?
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be