Liefst één op de tien ongevallen op Belgische wegen zijn veroorzaakt door alcohol, zo bleek afgelopen zomer nog uit cijfers van verkeersinstituut VIAS. Daarmee is het de op twee na belangrijkste oorzaak van ongevallen, naast snelheid en telefoongebruik achter het stuur.
Verzekeraar Baloise gaat de polis van bestuurders die betrokken zijn geweest in een letselongeval waarbij alcohol een rol speelde verbreken, zo meldt de krant Het Nieuwsblad. Dit geldt ook voor automobilisten voor wie het de eerste keer is. Bovendien neemt het bedrijf ook geen nieuwe klanten meer aan die in het verleden een ongeval hebben gehad onder invloed van alcohol.
Moeilijker verzekerbaar
Het is niet ongebruikelijk dat verzekeraars zelf een polis verbreken. Beide partijen kunnen steeds een contract opzeggen, maar wel pas na de afhandeling van een schadezaak.
Advertentie – lees hieronder verder
Baloise is wel de eerste die dit doet met betrekking tot een autoverzekering en rijden onder invloed. De verzekeraar geeft echter mee dat de wettelijke tolerantiegraad van 0,5 promille als graadmeter gehanteerd wordt en dat elk geval apart beoordeeld gaat worden.
Bestuurders die onder invloed een ongeval met letsels veroorzaakt hebben, zullen achteraf ook minder gemakkelijk een nieuwe verzekering vinden, of er in elk geval meer voor moeten betalen. De historiek van schadegevallen wordt immers vijf jaar bijgehouden, weliswaar zonder uitgebreide detailinformatie.
Indien ook andere verzekeraars het voorbeeld van Baloise volgen, kan een situatie ontstaan waarin bepaalde autobestuurders geen verzekering meer te pakken krijgen, terwijl deze wel verplicht is om te mogen deelnemen aan het verkeer. Voor zulke gevallen bestaat er nog het Tariferingsbureau, dat verplicht iedereen helpt tegen een vast tarief. Met dat systeem verzekeren alle spelers uit de sector samen de Burgerlijke Aansprakelijkheid, oftewel de schade aan derden, van chauffeurs waarvoor geen enkele verzekeraar nog een aparte dekking wil voorzien.
Handen af
Sowieso komt een verzekeraar niet tussen voor schade aan de eigen wagen of voor eigen letsels, zelfs niet bij een omniumverzekering. Bovendien kan die ook de schadevergoeding aan de slachtoffers op de bestuurder verhalen, weliswaar met een maximum van 31.000 euro. Er wordt hierbij wel een onderscheid gemaakt tussen alcoholintoxicatie, oftewel het overschrijven van de wettelijke promillage, en dronkenschap, waarbij de bestuurder duidelijke tekenen vertoont.
Acht op de tien bestuurders die de afgelopen vijf jaar een ongeval veroorzaakten hadden meer dan 1 promille in het bloed, volgens de recentste cijfers van VIAS. Meer dan de helft zat zelfs boven de 1,5 promille. De abolute records zijn zelfs nog een veelvoud daarvan. Zo werd bij een bepaalde bestuurder zelfs een promillage van 4,58 gemeten.
Licht positieve tendens
Bij de BOB-campagne van afgelopen zomer blies 2,03% van de gecontroleerde automobilisten positief. Dat is een lichte daling tegenover het jaar voordien, toen 2,24% van de bestuurders boven de wettelijke limiet zat. Vooral in de provincies West-Vlaanderen en Waals-Brabant zaten veel bestuurders boven de norm, terwijl Antwerpen en Limburg het best scoorden.
VIAS noteert wel over de langere termijn een lichte daling in het aantal ongevallen waarin alcoholgebruik een rol speelde, met ongeveer 10%. Volgens VIAS is dit echter maar het topje van de ijsberg. “Er zijn nog steeds mensen die door de mazen van het net glippen. Dat betekent niet dat ze in staat zijn om te rijden, maar ze hadden gewoon geluk dat ze niet gecontroleerd zijn”, vertelde Kishan Vandael Schreurs van VIAS aan het begin van de zomer aan VRT NWS.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be