Het aantal doden op onze wegen blijft veel te hoog. Tussen 2017 en 2021 stierven daar meer dan 2.700 mensen. Statistieken tonen aan dat de meeste doden vallen op de snelwegen en de gewestwegen, en daarom moeten deze assen in de eerste plaats worden aangepakt of ontwikkeld.
Volgens VIAS moeten verschillende factoren worden aangepakt: alcohol, snelheid, afleiding of vermoeidheid liggen aan de basis van de meeste verkeersongevallen. Het is daarom noodzakelijk om het bewustzijn te blijven vergroten en waar nodig te sanctioneren. Deze twee acties zijn echter niet voldoende. Een slimmere wegontwikkeling kan ook helpen om het aantal ongevallen met letsel of overlijden te verminderen, omdat sommige aanpassingen de weggebruikers kunnen dwingen om hun snelheid te verlagen. Bijvoorbeeld in Marche-en-Famenne waar de Nationale 4 enkele jaren geleden volledig opnieuw werd ingericht, met enig succes.
Hefbomen
Als we het voorbeeld van Marche-en-Famenne nemen (maar er zijn er natuurlijk nog tientallen andere), zien we dat er naast een verlaagde maximumsnelheid nog andere maatregelen zijn ingevoerd, zoals de eliminatie van één rijstrook (van twee naar één), de plaatsing van waarschuwingen voor gevaar of de aanleg van rotondes die het mogelijk maken om vloeiender en trager verkeer te bekomen.
Jaarlijks worden in België enkele honderden miljoenen euro’s uitgetrokken voor de ontwikkeling van wegen. En natuurlijk is er nog werk aan de winkel om de grote wegen te blijven beveiligen, vooral de lange rechte wegen waar nog vaak veel te snel wordt gereden.
Advertentie – lees hieronder verder
Volgens VIAS moeten we dus op deze weg doorgaan, maar tegelijkertijd de burgers ervan overtuigen dat deze ontwikkelingen intelligent zijn. Maar met de aanleg van een chicane, de verbreding van een trottoir, de aanleg van een fietspad of de plaatsing van een radar is meestal niet iedereen opgezet.
Burgers in actie
De overheid investeert, maar ook de burgers ondernemen regelmatig actie voor veranderingen. Sommigen doen dit omdat ze dierbaren hebben verloren bij verkeersongevallen en het is hun manier om hun nagedachtenis te eren door een verschil te maken ten behoeve van de gemeenschap. Deze burgers lijken zich meestal bewust te zijn van de moeilijkheid en in het bijzonder dat de ministers en openbare diensten die verantwoordelijk zijn voor wegen elk jaar een pakket aan afwegingen moeten maken. Dit alles moet ons doen nadenken over de aanpak van een bouwwerf of een nieuwe ontwikkeling. Nee, die zijn er niet om ons te irriteren, maar om ons te beschermen, laat dat duidelijk zijn.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be