Zwangerschapsgordels zijn veiligheidssystemen voor zwangere vrouwen die verkocht worden door verschillende fabrikanten. Het principe is dat ze optimaal beschermen en de gordel onder de buik houden, zonder druk te zetten op de buik van de moeder en dus op het kind. De meeste verkopers stellen dat deze systemen veiliger zijn dan een klassieke veiligheidsgordel.
Maar dat is niet het geval, vertelt Touring aan Sud Presse. De mobiliteitsorganisatie beschuldigt de fabrikanten ervan in te spelen op de ongerustheid van ouders tijdens een zwangerschap. Volgens Touring zijn ze misleidend en aarzelen sommige fabrikanten niet om te beweren dat de klassieke gordel het risico op letsels bij het kind verhoogt bij ongeluk. En dat strookt niet met de werkelijkheid.
Echte tests
Om zijn stelling te bewijzen, heeft Touring samen met Duitse en Zwitserse automobielclubs echte crashtests uitgevoerd met deze specifieke systemen. De tests werden gedaan met twee dummy’s: een kleine van 1,50 m lang en 50 kg en een grote van 1,75 m en 78 kg. Elke dummy werd uitgerust met een valse buik om een zwangere vrouw na te bootsen. Op elke buik werden sensoren aangebracht om informatie te verzamelen over een botsing met 50 km/u. Ter vergelijking werd zowel getest met klassieke veiligheidsgordels als met de systemen specifiek voor zwangere vrouwen.
De resultaten zijn opmerkelijk: de specifieke systemen of zwangerschapsgordels verminderden de druk op de baby niet. Integendeel: ze verhoogden de uitgeoefende krachten zelfs. Touring ontdekte dat geen van de geteste zwangerschapsgordels in staat was om de heupgordel bij een botsing in een lagere positie te houden.
Advertentie – lees hieronder verder
Drie soorten systemen
Er bestaan verschillende soorten zwangerschapsgordels. Ten eerste is er de elastische band met drukknopen, waarmee de heupgordel tussen de benen wordt geschoven in een flap met drukknopen die bevestigd is aan een dun zitkussen, waarvoor 10 cm meer gordellengte nodig is. Met dit systeem bewegen het hoofd en de heupen bij een botsing ongeveer 2 cm meer naar voren dan met een normale gordel. Dit verhoogt het risico dat de buik van de bestuurder de onderkant van het stuur raakt. De druk op het hoofd en de nek wordt echter met 5 tot 10% verminderd.
Met een gordeladapter wordt de heupgordel door een haak geleid die zich tussen de benen bevindt. De haak wordt met een gordelband vastgemaakt aan de autozetel. Met zo’n haak is 18 tot 25 cm extra gordel nodig. Bij een botsing vervormt en breekt de plastic haak. De buik van de zwangere vrouw wordt dan niet meer ondersteund en kan in contact komen met het stuur. Het scenario is identiek met een haak uit metaal, die weliswaar niet breekt maar ook niet kan verhinderen dat de buik naar voren beweegt. Bovendien wordt de heupgordel zo strak aangetrokken dat de metalen clip van de gordeladapter omhoog wordt getrokken, wat verwondingen kan veroorzaken aan de buik en genitaliën.
Tot slot is er de extra gordel die rond het zitkussen van de autozetel getrokken wordt en daaraan vastgemaakt wordt. De heupgordel van de auto wordt dan door een lus van de extra gordel gehaald. Hiervoor is 10 cm extra gordel nodig. Bij een botsing schuiven de heupen 3 cm naar voren. Het is duidelijk: dat de veiligheidsgordel minder strak aangetrokken wordt, beïnvloedt de beweging van het lichaam en het vermogen van de gordel om het lichaam in bedwang te houden bij een botsing. Touring raadt zwangerschapsgordels dan ook af. Qua veiligheid zijn ze hun geld niet waard.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be