Na Parijs wil ook Nederland SUV’s belasten in steden

Den Haag, de op twee na grootste stad van Nederland, treedt in de voetsporen van Parijs en werkt aan een hoger parkeertarief voor SUV’s. Lokale overheden worden geconfronteerd met meer grote auto’s op straat en zoeken naar manieren om die te beperken. Zulke praktijken zullen de komende jaren wellicht vaker voorkomen.

Gepubliceerd op 15 september 2024
Leestijd : 4 min

Partagez

Als reactie op de stijging van het aantal SUV’s, in Nederland ook ‘asobak’ genoemd, onderzoekt Den Haag de invoering van een nieuwe belasting die afhangt van de grootte van de auto. Volgens gemeenteraadslid Arjen Kapteijns zijn deze grote auto’s een echt probleem: “Ze nemen buitensporig veel ruimte in beslag in een stad waar het toch al vechten is om elke centimeter.” Volgens gegevens van de RDW (Rijksdienst voor het Wegverkeer) zijn er in Den Haag meer dan 730 auto’s langer dan 5,5 meter, waardoor traditionele parkeerplaatsen onbruikbaar zijn.

De beoogde maatregel in Nederland verschilt echter van die in Parijs, waar auto’s boven een bepaald gewicht (1,6 ton) meer moeten betalen om te parkeren. In Den Haag zou de belasting niet alleen berekend worden op basis van het gewicht, maar ook op basis van de grootte van de auto. Door de nummerplaat te scannen, zouden de autoriteiten direct de afmetingen van de auto kunnen achterhalen en het parkeertarief kunnen aanpassen.

Eerlijk?

Dit initiatief roept wel vragen op, zowel technisch als wetgevend. De exacte criteria die zullen bepalen welke auto’s onder deze belasting vallen, moeten nog uitgewerkt worden. Bepaalde uitzonderingen moeten overwogen worden voor bedrijfsvoertuigen of bestelwagens, die nodig zijn voor de goede werking van bedrijven.

Advertentie – lees hieronder verder

Amsterdam had al eerder een dergelijke maatregel overwogen op basis van het gewicht van auto’s. Maar de stad liet het idee uiteindelijk varen wegens de nationale wetgeving in Nederland. De autoriteiten in Den Haag hopen dit obstakel te omzeilen door de belasting te baseren op andere parameters dan het gewicht, zoals de lengte of hoogte van auto’s. Momenteel is dit nog maar een voorstel dat nog verder uitgewerkt moet worden voor het eventueel opgenomen wordt in de bestaande regelgeving. Maar de druk die de stad op de regering uitoefent, kan de discussies versnellen en leiden tot wetswijzigingen die dit mogelijk maken. Zo’n initiatief dient immers ook de belangen van de nationale overheid, die van Europa CO2-doelstellingen moet halen. Minder SUV’s zou helpen om deze doelstellingen te halen.

Parijs en andere Europese steden

Den Haag liet zich deels inspireren door de maatregelen die al van kracht zijn in Parijs. Daar wil burgemeester Anne Hidalgo het fenomeen terugdringen dat zij ‘auto-obesitas’ noemt. In de Franse hoofdstad zijn de parkeertarieven aangepast aan het type voertuig. Niet-elektrische SUV’s moeten nu in sommige gebieden tot 18 euro per uur betalen, een stevige verhoging die bedoeld is om bestuurders van deze voertuigen te ontmoedigen om naar de stad te komen. Voor een parkeerperiode van zes uur kunnen eigenaars van grote auto’s zelfs tot 225 euro betalen.

Voor deze maatregel werd ingevoerd, hield Parijs een volksraadpleging waarbij 54% van de stemmers de verhoging van de parkeertarieven goedkeurde. Dit is niet verwonderlijk, aangezien Parijzenaars die zelf met een SUV rijden niet getroffen worden, want de toeslag geldt alleen voor auto’s van bezoekers.

Algemene trend

In Duitsland heeft de stad Koblenz al een vergelijkbare maatregel ingevoerd, met parkeertarieven die afhangen van de grootte van de auto, maar met dit verschil dat de belasting ook geldt voor de inwoners van de stad. Het jaarlijkse basistarief is 23,40 euro, plus een extra bedrag afhankelijk van de grootte van de auto.

In België bekijken steden als Brussel en Gent ook hoe ze SUV’s kunnen beperken. Maar dat was onder de vorige regering (Ecolo/Groen in Brussel in het bijzonder), en het valt nog af te wachten hoe de nieuw verkozen vertegenwoordigers de zaken zien. In sommige Gentse wijken heeft de vijandigheid tegenover SUV’s zelfs een radicalere vorm aangenomen en laten SUV-haters banden leeglopen.

Het project van Den Haag kan weleens als voorbeeld dienen. In een context waarin steden hun ecologische voetafdruk willen verkleinen en de beschikbare ruimte willen optimaliseren, is het beperken van SUV’s een bijna onvermijdelijke oplossing. Wellicht zullen dergelijke maatregelen de komende jaren veralgemenen in Europa. Maar zou een gemeenschappelijke wetgeving niet beter zijn om te voorkomen dat elke stad alleen naar zichzelf kijkt en de regels te veel verschillen?

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Door David Leclercq Autojournalist

Partagez

Gocar logo
47.064 nieuwe en tweedehands voertuigen bij jou in de buurt!
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.

In dezelfde categorie

Belastingen
Brandstoffen: Europa maakt benzine en diesel duurder vanaf 2027

Vanaf 2027 zullen Europese automobilisten de prijs van een volle tank brandstof zien stijgen door een nieuwe CO2-belasting opgelegd door de Europese Unie. Dit quotasysteem, bekend als ETS2, moet het gebruik van voertuigen met verbrandingsmotoren ontmoedigen door automobilisten in de portemonnee te raken.

14 oktober 2024 3 min David Leclercq
Gocar logo
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!
Uw inschrijving werd goed geregistreerd.