Vanaf 2027 zullen Europese automobilisten de prijs van een volle tank brandstof zien stijgen door een nieuwe CO2-belasting opgelegd door de Europese Unie. Dit quotasysteem, bekend als ETS2, moet het gebruik van voertuigen met verbrandingsmotoren ontmoedigen door automobilisten in de portemonnee te raken.
Belastingen
De Europese Unie heeft besloten om nieuwe heffingen in te voeren op geïmporteerde Chinese elektrische auto’s, met als doel de fabrikanten van eigen bodem te beschermen. Toch lijkt deze maatregel weinig effect te gaan hebben, aangezien Chinese autofabrikanten al volop bezig zijn manieren te vinden om de heffingen te omzeilen.
Vlaanderen en Wallonië zijn van plan om zo snel mogelijk een wegenvignet in te voeren voor buitenlandse bestuurders, om zo extra inkomsten te genereren voor de gewesten. Maar juridische obstakels door de Europese wetgeving bemoeilijken dit initiatief. Er is overleg tussen de gewesten nodig, dus ook met Brussel.
Vlaanderen was lang gekant tegen het idee van een wegenvignet, maar de nieuwe regering sluit zich aan bij het idee dat Wallonië eerder voorstelde. Minister van Mobiliteit Annick De Ridder (N-VA) wil het vignet snel invoeren om zo extra inkomsten voor Vlaanderen binnen te halen.
Den Haag, de op twee na grootste stad van Nederland, treedt in de voetsporen van Parijs en werkt aan een hoger parkeertarief voor SUV’s. Lokale overheden worden geconfronteerd met meer grote auto’s op straat en zoeken naar manieren om die te beperken. Zulke praktijken zullen de komende jaren wellicht vaker voorkomen.
De nieuwe Vlaamse regering wil een strak economisch beleid voeren en dat zullen ook de elektrische rijders voelen. Wellicht zal elektrisch rijden forser belast worden en zullen de premies voor de aankoop van een EV verdwijnen. Wat betekent dat concreet?
Het project van de autovignet in Wallonië om een belasting in te voeren voor alle bestuurders die de Waalse snelwegen gebruiken, zal niet voor 2026 worden ingevoerd. Hoewel deze maatregel wordt gezien als een oplossing om een tekort aan regionale inkomsten op te vullen, veroorzaakt het verdeeldheid, terwijl Vlaanderen en Brussel een andere aanpak ondersteunen…
De autofiscaliteit in België is gedateerd en voorbijgestreefd. Dat is de mening van twee professoren uit het academische wereldje die in een in een uitvoerige analyse hebben gepubliceerd. Maar wat moet er precies veranderen?
Zwitserland heeft besloten om twee belastingen op elektrische auto’s in te voeren. Die moeten de overheidsinkomsten weer in evenwicht brengen door de daling van het aantal auto’s met verbrandingsmotoren. Zouden deze oplossingen ook naar ons land komen?
De nieuwe Waalse regering wil dat elke gebruiker bijdraagt aan het onderhoud van het wegennet in Wallonië. Maar onder welke vorm gaat dat gebeuren?
Het zat er al een tijd aan te komen: het wegenvignet wordt ingevoerd in Wallonië. Dit vervangt de verkeersbelasting voor de Walen, maar ook alle andere automobilisten uit andere regio’s of landen zullen ervoor moeten betalen.
Europa geeft zich niet gewonnen en verhoogt de douanerechten op Chinese voertuigen. Maar sommige Chinese fabrikanten hebben een oplossing: fabrieken bouwen in Europa. En BYD lijkt goed op weg met de aankondiging van een tweede fabriek naast die in Hongarije.
Sinds 5 juli 2024 heft Europa extra invoerrechten op auto’s die uit China worden geïmporteerd. Voorlopig is dit een voorzorgmaatregel, maar wat zijn de gevolgen voor kopers? En geldt dat voor alle auto’s?
Naar ‘goede’ gewoonte heeft Vlaanderen de verkeersbelasting op 1 juli geïndexeerd. Niets om blij van te worden, want er komen enkele procenten bij. Alweer. Ook voor oldtimers en de belasting op inverkeerstelling zijn er aanpassingen.
Nieuwe automodellen worden gemiddeld 400 kilogram zwaarder dan de vorige generatie. Tot die onthutsende conclusie kwam de redactie van het Britse magazine Autocar, bij analyse van hun eigen testdatabank.