De EU-lidstaten hebben eindelijk besloten de douanerechten op Chinese elektrische auto’s te verhogen. Deze maatregel, die in november 2024 ingaat, moet de groei van Chinese fabrikanten op de Europese markt afremmen. Toch zal het directe effect op de verkoop waarschijnlijk minder groot zijn dan verwacht.
Chinese fabrikanten bezetten momenteel slechts 3,1% van de totale automarkt in Europa in handen en ongeveer 10% van de markt voor volledig elektrische auto’s. Hoewel de extra heffingen fors lijken, zal hun impact op de concurrentie tussen Chinese en Europese merken waarschijnlijk beperkt blijven.
Niet voor iedereen
We herinneren eraan dat de nieuwe douanerechten bovenop de bestaande 10% voor alle geïmporteerde auto’s in Europa komen, maar de tarieven verschillen per fabrikant. SAIC (MG) krijgt een tarief van 35,3%, Geely (eigenaar van Volvo) 18,8%, en BYD 17%. Ook Chinese start-ups zoals Nio en Xpeng worden getroffen, met een toeslag van 20,7%. Tesla komt er als grote “winnaar” uit: ondanks dat het een deel van zijn auto’s in Shanghai produceert, heeft het een verlaagd tarief van 7,3% weten te bedingen, waarschijnlijk doordat het zo sterk doorweegt op de Europese markt en goede banden heeft met de autoriteiten. Merken zoals BMW, Dacia en Mini profiteren niet van deze gunstige voorwaarden.
Advertentie – lees hieronder verder
Hindernis omzeilen
De Chinese autofabrikanten laten zich niet afschrikken door de hogere douanerechten. Verschillende merken plannen om hun aanbod uit te breiden met andere, niet-elektrische aandrijflijnen die niet onder de heffingen vallen. Een voorbeeld hiervan is de MG3, die de concurrentie aangaat met modellen als de Renault Clio en Peugeot 208.
De grote Chinese autobedrijven hebben nog een andere strategie om de handelsbarrières te omzeilen: productie in Europa. Verschillende fabrieken zijn al gepland of in aanbouw. Zo wil BYD tegen eind 2025 zijn eerste Europese fabriek openen en overweegt het een tweede fabriek in Turkije, dat profiteert van vrijhandelsovereenkomsten met de EU. Chery, een ander snelgroeiend Chinees merk, is van plan om de voormalige Nissanfabriek in Barcelona over te nemen. Dit project is echter met een jaar uitgesteld, waarschijnlijk door de nog beperkte vraag naar Chinese auto’s in Europa.
Hoewel de maatregel om Chinese auto’s te belasten bedoeld is om Europese autofabrikanten te beschermen, is het effect onzeker. Sterker nog, verschillende CEO’s van grote Europese autobedrijven uiten hun zorgen en roepen op tot een andere aanpak om een mislukking te voorkomen. Zo pleit Oliver Blume, CEO van Volkswagen, ervoor dat de Europese Unie de douanerechten aanpast op basis van investeringen in Europa. “In plaats van strafheffingen zou het moeten gaan om wederzijds voordeel voor investeringen. Wie banen creëert en samenwerkt met lokale bedrijven, moet lagere tarieven krijgen,” zei Blume in Bild am Sonntag. Dit voorstel kan een nieuwe weg openen voor de herindustrialisatie van Europa, hoewel de voorkeur uitgaat naar investeringen van Europese bedrijven zelf.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be