Vorig jaar las je op Gocar.be dat BMW een campagne was gestart om naar eigen zeggen “de software in de wagens te verbeteren en meer personaliseringsmogelijkheden aan te kunnen bieden”. Een mooie uitleg, al wilde het merk vooral nagaan of klanten bereid zouden zijn om opties te huren in plaats van te kopen. VW was ook al in die boot gesprongen en hetzelfde geldt nu voor Mercedes.
In het geval van Mercedes
Dit Duitse merk brengt dit jaar de EQS op de markt, een 100% elektrische berline die een kassucces belooft te worden vanwege zijn forse autonomie (tot 770 km volgens de WLTP-normen) in combinatie met een geslaagd ontwerp van zowel de binnen- als de buitenkant. Het merk verwacht dus ontzettend veel bestellingen en hoopt dat veel klanten maandelijks zullen bijbetalen voor bepaalde snufjes.
Vierwielbesturing
In de VS wordt de EQS standaard met een geavanceerde vorm van vierwielbesturing geleverd. Voor wie niet weet wat deze technologie inhoudt: tijdens het afdraaien, draaien de achterwielen in de tegengestelde richting van de voorwielen om de draaicirkel te verkleinen (in dit geval tot 10,9 meter en tot 60 km/u), of draaien alle vier de wielen in dezelfde richting voor meer stabiliteit en een scherper weggedrag (vanaf 60 km/u). In Duitsland is dit snufje echter niet opgenomen in het standaardpakket en moet er voor worden bijbetaald.
Advertentie – lees hieronder verder
Maandelijks bedrag
De 10-graden achterwielbesturing tekent present in elke Mercedes EQS die in Duitsland (en bij uitbreiding in België) wordt geleverd, maar moet worden geactiveerd met een OTA-update (over the air) via een zogenaamd pay-to-use-systeem (betalen om te gebruiken). De nodige software wordt met andere woorden vergrendeld tot de klant beslist om er centen voor op tafel te leggen.
Zo’n ontgrendeling is alles behalve goedkoop. Duitse klanten moeten er 489 euro per jaar voor betalen, al kunnen ze wel van een korting genieten als ze een driejarig abonnement nemen. In dat geval moet er in totaal 1.169 euro op tafel worden gelegd.
Frustrerend
De ene is voorstander van deze zogenaamde optieleasing, de andere helemaal niet. Moet gezegd dat zo’n formule als frustrerend kan worden ervaren omdat de wagen die je koopt of least wel over de nodige hardware beschikt voor bepaalde functies, maar dat die tot nader order wordt geblokkeerd.
Geen voordelen van zo’n systeem?
Sommige opties zijn zo goed als nutteloos of onhandig in gebruik. Denk maar aan de BMW-functie die gebruikers toelaat om met bepaalde handbewegingen bijvoorbeeld het radiovolume te wijzigingen. Dat gebruik je één of twee keer om bij vrienden mee uit te pakken, en vervolgens nooit meer.
Anders gezegd: wie spijt heeft van zo’n optie, kan beslissen om ze uit te laten schakelen en er niet (meer) voor te betalen, wat niet mogelijk is als tijdens de aankoop de volle pot werd gegeven.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be