Bijna 30 jaar na de tragische dood van Ayrton Senna staat zijn rode Honda NSX te koop in Groot-Brittannië voor een flink bedrag.
Nieuws Acura NSX : Ontdek de laatste nieuwtjes
Hier vind je de laatste 17 artikelen gepubliceerd over het model NSX van Acura. Ontdek het laatste nieuws, innovaties en trends rond het merk Acura en zijn model NSX. Mis niets van de up-to-date informatie over nieuwe modellen, technologieën en belangrijke evenementen.
Deze NSX, die in de Verenigde Staten tot een cabriolet werd omgebouwd, heeft een ongewone geschiedenis. Hij behoorde toe aan niemand minder dan de wereldberoemde rapper Ice Cube.
Op Gocar.be is sinds 2015 al een groot pak testverslagen verschenen van wagens uit alle mogelijke prijscategorieën. Het spreekt voor zich dat een aantal van die vierwielers op onze redactie is blijven nazinderen. Dit is onze (verrassende?) top 5.
De Duitsers hebben Porsche, de Italianen Ferrari en Lamborghini en de Fransen pakken en af en toe ook graag uit met “hun” Bugatti. Maar hoe zit het bij de Japanners? Niet één bekend merk dat tot de verbeelding spreekt maar wel tal van automodellen. Van dit vijftal dagdromen wij regelmatig…
In de VS zeg je niet Honda maar Acura NSX. Klinkt exotischer? Ja, al is dat natuurlijk geen garantie voor een vlotte verkoop. Nu blijkt zelfs dat Acura-verdelers met kortingen van 20.000 dollar zwaaien op een nieuw exemplaar. De keuze tussen supercars wordt alsmaar moeilijker aan de andere kant van de oceaan…
Mocht u op zoek zijn naar een unieke Honda NSX, dan is deze ambachtelijk gebouwde roadsterversie mogelijk uw ding.
Rain Prisk toont een Honda NSX die klaar is om op wintersportvakantie te vertrekken. Is dat onrealistisch? Een grote koffer en vierwielaandrijving moeten toch volstaan om te kunnen gaan skiën! Deze creatie moet skiër Jon Olsson doen verbleken van afgunst want hij toont ons regelmatig supercars die werden aangepast aan de noden van de wintersport. Hoewel deze Honda NSX Shooting Brake slechts virtueel is, oogt hij erg sexy. De designer heeft een koetswerk bedacht dat geschikt is om veel bagage mee te nemen en er komt ook een skidrager op het dak. Ook de banden zijn aangepast om op sneeuw te rijden. Het spreekt dat de vierwielaandrijving behouden bleef. Enkel de acceleratietijd van 2,7 seconden om van 0 tot 100 km/u te spurten, zal je niet halen op de sneeuw. Lees ook:
Na de NSX GT3, brengt Honda nu ook een GT-versie van deze sportieveling, met onder de motorkap een viercilinder 2,0l turbo in plaats van de hybride aandrijving. De Honda NSX GT is hiermee klaar voor de confrontatie met de Nissan GT-R en de Lexus LC500. Gedaan dus met de V6 biturbo-benzine en de elektromotoren die plaats ruimen voor een viercilindertje, dat ondanks zijn schamele zuigerverplaatsing toch flirt met de grens van 600 pk. Verder is de look van de NSX-GT superagressief na de montage van het aerodynamische pakket met een enorme achtervleugel. Honda lanceerde zopas een video over de ontwikkeling van dit model, dat zijn racedebuut zal maken op het Autopolis Racing Circuit in Japon. Een ideale gelegenheid om al eens te genieten van het heerlijke geluid van deze vierpitter.
Na 11 jaar afwezigheid duikt de Honda NSX weer op in een hoogtechnologische versie. Wordt hiermee een waardige opvolging van het mythische model verzekerd?
De Honda NSX is hier en daar al op de weg te zien. Dat is meteen ook het moment om hem met concurrerende supercars te vergelijken tijdens een acceleratierace. Wanneer hij naast de Lamborghini Aventador wordt gezet, levert dat verrassende resultaten op. Aan de ene kant staat de Honda NSX die 1.725 kg weegt en over een V6-motor in combinatie met drie elektromotoren beschikt. Die leveren 580 pk en 644 Nm aan trekkracht. Hij neemt het op tegen de Lamborghini Aventador die slechts 1.575 kg weegt. De Lambo is goed voor 700 pk en 690 Nm aan motorkoppel. De verhouding gewicht-vermogen is duidelijk in het voordeel van de Lamborghini Aventador. En toch weet de Honda NSX zich erg goed te verdedigen in deze sprintrace die te zien is vanaf 1:17 in het filmpje. Deze prestatie valt ook te verklaren door de menselijke factor want de Lamborghini-bestuurder maakte geen ideale start.
Deze schets geeft ons een beeld van hoe een extreme versie van de NSX er zou kunnen uitzien. Hij maakt het verschil met een grote achterspoiler, dito luchtinlaten en staat dicht bij een GT3 uit de racerij. Hoewel Honda nog niets heeft bevestigd, doen geruchten de ronde dat er een nog radicalere “Type R”- versie van de NSX in de maak is. Met deze tekening geven de artiesten van OmniAuto alvast de aan welke richting Honda zou kunnen uitgaan met die “Type R”. Deze Honda NSX Type R herken je aan de komst van een achterspoiler, maar ook aan de aangepaste luchtinlaten. Die zitten uiteraard op de motorkap maar ook voor de wielen zodat ze de remmen kunnen koelen. We zien ook een luchtopening vlak achter de zijdeuren en die is echt gigantisch! Lees ook:
Zit er een compacte sportieveling in de pijplijn bij Honda? Het ziet er in elk geval naar uit want de constructeur heeft zopas de benaming “ZSX” gedeponeerd. Deze benaming verwijst uiteraard naar de grote NSX coupé en laat vermoeden dat er ook een compactere telg met hetzelfde DNA komt. De intellectuele rechten van de benaming ZSX werden op 26 juli bij de Europese instanties vastgelegd en Honda had eerder al precies hetzelfde gedaan bij de Amerikaanse autoriteiten. Er doen geruchten de ronde dat de eerste schetsen van de toekomstige ZSX niet lang op zich zullen laten wachten. Een eerste concept met deze benaming wordt immers al in januari op het autosalon van Detroit verwacht. De Honda zou worden aangedreven door de tweeliter turbomotor uit de Civic Type-R in combinatie met twee elektromotoren op de achterwielen.
Het eerste exemplaar van de nieuwe Honda NSX werd verkocht voor de indrukwekkende som van 1,2 miljoen dollar. De wagen werd in de Verenigde Staten geveild en de opbrengst gaat naar een goed doel.
Het ziet er naar uit dat de Honda NSX er dan toch zal komen. De constructeur heeft een en ander zopas bevestigd en gaf meteen ook technische specificaties vrij. Deze nieuwe Japanse supercar zal een hybride aandrijflijn krijgen. Hij beschikt over een 3,5 liter grote bi-turbo V6 die 500 pk en 550 Nm levert. Verder komt er een 47 pk krachtige elektromotor die in de negentrapsautomaat wordt geïntegreerd. Beide voorwielen hebben eveneens recht op een elektromotor van 36 pk per wiel. Het systeemvermogen bedraagt 580 pk en het systeemkoppel is goed voor 644 Nm. Er worden vijf rijmodi voorzien waarbij de demping, de stuurbekrachtiging en de reactietijd van het gaspedaal en de versnellingsbak worden beïnvloed. De wagen spurt in 3 seconden naar 100 km/u en haalt een top van 307 km/u, ondanks de aanzienlijke massa van 1.725 kg. De gebruikte technologie weegt immers stevig door.
Tegen 2018 wordt het kleine broertje van de Honda NSX verwacht met centraal achterin een hybride motor die 300 pk kan leveren.