De opmars van BYD, de grootste Chinese autofabrikant – en dan ook nog eens van elektrische auto’s – verloopt langzaam op de Europese markt. Maar de fabrikant wil een versnelling hoger schakelen, met name via speciaal voor Europa ontwikkelde modellen. Of hoe de geschiedenis zich herhaalt…
Nieuws BYD : Ontdek de laatste nieuwtjes
Hier vind je de laatste 14 artikelen gepubliceerd over BYD. Ontdek het laatste nieuws, innovaties en trends rond het merk BYD. Mis niets van de up-to-date informatie over nieuwe modellen, technologieën en belangrijke evenementen.
Op nauwelijks twee jaar tijd heeft BYD – tot voor kort nog onbekend in België – een plekje veroverd. Deze expansie zet zich de komende maanden ongetwijfeld voort. De Tang, de zevenzits elektrische SUV in het gamma, heeft net een facelift gekregen en wij konden hem al even uitproberen.
Snel opladen blijft een van de grote uitdagingen voor elektrische wagens. Maar ook op dat vlak evolueert de technologie razendsnel. BYD en CATL ontwikkelen een batterij die in 10 minuten volledig kan worden opgeladen. Dat klinkt zeer veelbelovend!
Ondanks de algemene vertraging op de markt voor elektrische auto’s, is de Chinese gigant vastbesloten zich blijvend op het Europees continent te vestigen. Na de aankondiging van een eerste fabriek in Hongarije, heeft de fabrikant nu zijn intentie aangekondigd om een tweede productiesite te openen. De strategie lijkt glashelder.
BYD diversifieert zijn gamma met de Shark, een grote pick-up met een kleine 1.5-benzinemotor die alleen als plug-inhybride verschijnt.
Het zijn opnieuw moeilijke tijden voor autofabrikanten, die hun verkopen zien afnemen. Sommigen proberen dan ook het publiek te overtuigen met plug-in hybrides tegen dumpprijzen. Zo doet deze Chinese fabrikant het.
Steeds vaker hoor je dat de Chinese overheid aan concurrentievervalsing doet. Bedrijven zouden er overdreven veel staatssteun genieten. Vooral autobouwer BYD zou hiervan profiteren, zo blijkt uit een Duits onderzoek.
Onze havens puilen uit van de nieuwe wagens die daar veel langer dan voorheen blijven staan. Een belangrijke reden daarvoor is toegenomen aanvoer van de Chinese merken. Maar ook op logistiek vlak zijn er veel zaken veranderd de voorbije jaren.
Na een discrete start in ons land, krijgt de BYD Tang een opfrisbeurt en een nieuwe batterij, die hem een autonomie van meer dan 500 km geeft.
Vorig jaar bereikte de wereldwijde verkoop van elektrische wagens een recordvolume van zowat 9,5 miljoen stuks. Samen met de plug-inhybrides werden ruim 13,7 miljoen oplaadbare auto’s geleverd, wat goed is voor een marktaandeel van 16 procent volgens de data van EV Volumes.
BYD zet zijn veroveringstocht in Europa voort met de Seal U, een middelgrote elektrische SUV die zich meteen profileert als een ernstige concurrent van de Tesla Model Y.
Terwijl de uitrol in Europa in volle gang is, werkt BYD aan de laatste details van de Atto 2, een compacte elektrische SUV die de concurrentie moet aangaan met de Jeep Avenger.
De Chinese autofabrikant wil al meer dan een jaar een assemblagefabriek in Europa bouwen. Een strategie die het in staat zou stellen om actief te zijn in het hart van de Europese markt, en om toekomstige sancties op de geïmporteerde elektrische auto’s te ontlopen. Het bedrijf heeft eindelijk een beslissing genomen.
De Chinese constructeurs zijn sterk in massaproductie. Worden auto’s met hoge vermogens hun volgende stap? Dat is de vraag die opkomt bij het zien van BYD’s eerste hypercar, de YangWang U9, die naar verluidt 1.300 pk produceert. Dat belooft.