De eerste Seat Ibiza werd voorgesteld op het autosalon van Parijs in 1984. Hij werd ontwikkeld met weinig middelen en groeide uit tot de bekendste vertegenwoordiger van het Iberische merk.
SEAT
In het midden van de jaren ’90 nam Seat met de Ibiza Cupra F2 deel aan het WRC, kort voor World Rally Championship. Wat de meeste mensen niet weten, is dat er van die Groep A rallywagen ook een straatversie zou verschijnen. Dat is jammer genoeg nooit gebeurd. Een terugblik op één van de heetste Ibiza’s die nooit heeft mogen zijn.
De lockdown was voor veel Belgen de ideale gelegenheid om zich op thuisprojecten te storten. Zo ook de 39-jarige Cliff Haerden en zijn zoon Linus van 14. In de slaapkamer van laatstgenoemde staat nu een heuse racesimulator die ze zelf hebben gebouwd. Wat ze daarvoor nodig hadden? Veel elektronische apparatuur en een aftanse Seat Ibiza…
Na de Seat Leon en Ateca is het nu de beurt aan de Ibiza en Arona om met de “Digital Cockpit” uit te rusten die enkele jaren geleden door Audi werd geïntroduceerd.
De Ibiza is in zekere zin de Golf van Seat. Niet op vlak van afmetingen maar wel qua belang voor het merk. Seat heeft daarom geen middelen gespaard om zijn belangrijkste model te vervangen en dat merk je!
Na de voorstelling van de jongste generatie Seat Ibiza kennen we nagenoeg alle details van deze nieuwe Iberische stadswagen. Het bleef echter wachten op de komst van een Cupra-versie. Jammer genoeg voor diegenen die er zaten op te wachten en ondanks de virtuele schetsen, komt deze snelle afgeleide er niet.
De vijfde generatie Seat Ibiza is duidelijk geïnspireerd op zijn grote broer, de Leon. Niet alleen het design lijkt verwant, ook de technologie en de motoren worden gedeeld met de recent vernieuwde Leon.
Seat komt met een aangepaste versie van de Ibiza Cupra. De wagen krijgt enkele optische aanpassingen maar de grootste vernieuwing zit onder de motorkap want daar monteert men de 192 pk sterke 1.8l motor. Dit gaat helemaal tegen de heersende trend in want dit is upsizing in plaats van downsizing. De oude 1.4 l viercilindermotor met 180 pk wordt vervangen door en grotere motor. Het gaat om de 1.8 TSI van 192 die ook onder de motorkap van de eveneens vernieuwde Volkswagen Polo GTI zit. De nieuwe Ibiza Cupra spurt in 6,7 seconden van 0 tot 100 km/u en haalt een top van 235 km/u. Uiterlijk moet je over een kennersoog beschikken om de verschillen te zien. De technische vernieuwingen zijn veel belangrijker. Zo komt er een nieuwe gestuurde demping en een elektronisch XDS-differentieel.
Op het salon van Barcelona toont Seat de gefacelifte versie van haar Ibiza. De wagen ondergaat zowel esthetisch als technisch enkele evoluties. De constructeur liet niets aan het toeval over zodat deze Spaanse compact opnieuw het hoofd kan bieden aan de Volkswagen Polo, de Renault Clio en de Ford Fiesta.