Niet-correct gebruik van mobiele apparatuur, zoals een smartphone, tijdens het rijden is intussen een overtreding van de derde graad, die de overtreders een boete van 174 euro bij onmiddellijke inning oplevert, of nog hogere boetes bij dagvaarding voor de politierechtbank. Maar desondanks is het gedrag van de automobilisten amper aangepast op onze wegen. Volgens de cijfers van Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Lydia Peeters werden er in 2020 in Vlaanderen 62.645 verkeersinbreuken voor gsm-gebruik achter het stuur vastgesteld, terwijl de score voor de eerste helft van 2021 al oploopt tot 40.258 verkeersinbreuken.
Negeer je baas
Daarom blijft sensibilisering echt nodig en wordt een nieuwe campagne gelanceerd, waarin men vraagt aan de bestuurders om te focussen op de weg en niet op hun gsm-toestel. De campagne voert de slogans “Negeer je lief”, “Negeer je vrienden” en “Negeer je baas” via affiches langs de Vlaamse hoofdwegen, ondersteund door radiospotjes en berichten op sociale media.
Uit een recente enquête van de VSV bij 600 autobestuurders van 18 tot 54 jaar blijkt namelijk dat 84% van de bestuurders hun gsm in de wagen gebruikt terwijl die niet in een gepaste houder zit, wat intussen verboden is. Bij correct gebruik of met een carkit zegt 80% het toestel regelmatig te gebruiken. Daarbij vindt 21% van de frequente gebruikers dat ze de gsm veilig kunnen manipuleren onderweg. Opmerkelijk is het excuus van 20% van de frequente gebruikers die zeggen dat van hen wordt verwacht dat ze oproepen beantwoorden tijdens het rijden. Dat was meteen de insteek van de nieuwe campagne: ‘Geen enkele oproep of melding is een ongeval waard’.
Advertentie – lees hieronder verder
Controle via ANPR-camera’s
Noteer dat wegcode intussen zegt: “Behalve wanneer zijn voertuig stilstaat of geparkeerd is, mag de bestuurder geen mobiel elektronisch apparaat met een scherm gebruiken, vasthouden noch manipuleren, tenzij het in een daartoe bestemde houder aan het voertuig bevestigd is”.
Het gebruik van de gsm of smartphone achter het stuur wordt niet alleen worden gecontroleerd door politieagenten op de baan, maar weldra ook door een netwerk van ANPR-camera’s langs het Belgische wegennet. Die zullen foto’s nemen van de voorruit en dus van de bestuurder, evenals van het kenteken van het voertuig.
Dankzij artificiële intelligentie (AI) wordt gecontroleerd of de persoon aan het bellen of dergelijke is en worden de beelden bij een overtreding naar de politie gezonden, die dan een proces-verbaal kan opstellen. Voorlopig bestaan hierover nog bedenkingen op vlak van privacy, maar ook daarvoor wordt een wettelijk kader uitgewerkt.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be