Het verkeersbord E11 met de cijfers 1-15 en 16-31 vond je ooit in bijna elke gemeente terug, maar wordt steeds zeldzamer. Binnenkort zal het zelfs volledig verdwijnen, want de regeling voor ‘beurtelings parkeren’ die dit verkeersbord aangeeft, wordt geschrapt in de nieuwe Wegcode die in er in 2026 komt. Vele weggebruikers kennen zelfs de exacte betekenis ervan niet meer. Daarom een korte verklaring van deze verkeersregel die in 1975 werd ingevoerd, maar intussen volledig gedateerd lijkt.
Billijke verdeling parkeerlast
Beurtelings parkeren werd vastgelegd in het Koninklijk Besluit van 1 december 1975 en is van kracht in de zone waar het verkeersbord E11 is aangebracht. Dit heeft een blauwe cirkel met een rode rand en een schuine dwarsstreep, met in het ene halfvlak de aanduiding 1-15 en in het andere 16-31. Dit betekent dat men in de eerste helft van de maand – dus van de 1ste tot de 15de dag – enkel op straat mag parkeren langs de kant van de onpare nummers, en in de tweede helft van de maand – van de 16de tot de laatste dag – enkel langs de kant van de pare nummers. Op de laatste dag van elke periode moet men tussen 19u30 en 20u van kant veranderen.
De regeling heeft tot doel om de last van geparkeerde wagens voor de bewoners te verdelen over beide kanten van de straat. Doorheen de jaren is op veel plaatsen deze regeling echter afgeschaft, omdat ze vaak niet correct werd toegepast of vergeten, wat tot veel onduidelijkheid en problemen kon leiden. Sommige mensen zetten hun wagens langs de verkeerde kant of verplaatsen hem te laat, terwijl anderen de reglementen wel correct en op tijd naleven. De versmalde doorgangen kunnen zo op diverse plaatsen leiden tot verkeershinder en problemen voor de toegankelijkheid voor de hulpdiensten, schoolbussen en vuilniswagens.
Advertentie – lees hieronder verder
Verschillende opties
Daarom werd in vele gemeenten het beurtelings parkeren al afgeschaft en wordt deze regeling ook niet meer opgenomen in de nieuwe Wegcode, die in 2026 van kracht wordt. Meteen rijst de vraag wat er dan zal gebeuren in de straten waar het beurtelings parkeren nu nog wel van toepassing is. Wellicht zal dat in de lijn zijn met de gemeenten die eerder deze regeling al schrapten.
Vaak wordt er gekozen om te parkeren langs de kant met de meeste parkeerplaatsen uit praktische overwegingen. Een andere optie is geschrankt parkeren, dat steeds regelmatiger wordt toegepast omwille van het snelheidsremmend effect dat de verkeersveiligheid in de betrokken straten ten goede kan komen.
Hiermee wordt dus een traditie op de Belgische wegen begraven waar echter weinig mensen rouwig om zullen zijn, omdat deze regel stilaan achterhaald was door het drukkere verkeer en de rompslomp die de tweewekelijkse verhuis van het wagenpark van ene kant naar de andere kant van de straat met zich meebracht. Vaarwel beurtelings parkeren, rust in vrede…
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be