Enkele weken geleden kwam in het centrum van Gent een fietser jammerlijk om het leven toen hij weggleed op de tramsporen en tijdens zijn val met zijn hoofd een paaltje raakte. Dat bracht dit gekende probleem weer in de aandacht: fietsen in het stadscentrum vraagt de nodige aandacht en een zekere behendigheid van de bestuurder om alle obstakels op zijn route vlot en veilig te ontwijken, want niet overal zijn rustige en afgescheiden fietspaden beschikbaar.
Opgepast op natte sporen
De Fietsersbond wijst erop dat er vooral bij nat weer meer ongevallen gebeuren met fietsers, en tegenwoordig ook met steps, die meestal in de omgeving van tramsporen in de vernieling gaan. Ze kruisen de sporen niet scherp genoeg, zodat hun wiel erin vastraakt, met vaak een valpartij tot gevolg. Ook wegschuiven op natte sporen of wissels is een klassiekers die veel slachtoffers eist.
Vaak zijn er in de steden ‘probleemstraten’ waar veel ongevallen met fietsers gebeuren. Meestal in dat te wijten aan de infrastructuur die niet toelaat om afgescheiden routes voor fietsers af te bakenen.
Er moet parkeergelegenheid voor auto’s zijn, de trams moeten hun plaats krijgen en de fietsers rijden daar tussendoor. De Fietsersbond pleit daarom voor gescheiden tram- en fietsverkeer om een groot deel van de risico’s te elimineren en daarnaast ook meer autoparkeerplaatsen op te offeren om meer veilige ruimte voor fietsers te creëren.
Advertentie – lees hieronder verder
Daarmee kom je bij het dilemma voor vele steden: moet de auto nog meer wijken voor de fiets en het openbaar vervoer? Het is een optie, waarmee echter niet iedereen het eens is. Want nu zijn vele stadsbewoners al de wanhoop nabij omdat ze amper nog een plaats vinden om hun auto in de straat te parkeren.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be