Een tweedehandswagen kopen

De verkoop van tweedehandsauto’s is sterk gestegen in België. In maart 2021 werd vastgesteld dat de inschrijvingen van tweedehandsauto’s gestegen zijn met 72,7% ten opzichte van maart 2020 (start van de Covid-panedmie) en met 14,9% ten opzichte van maart 2019. Die cijfers bevestigen de duizelingwekkende opwelling van de Belg voor tweedehands voertuigen. Als een deel van die transacties zonder problemen is verlopen, zijn er ook die heel wat problemen hebben ondervonden na enkele weken, of zelfs dagen. Dus als je je klaarmaakt om een tweedehandsauto te kopen, vind je hier alles wat je moet weten om de aankoop van je tweedehandsauto goed te laten verlopen.

Aankoop van een tweedehandsauto: van een particulier of een professional?

Dit dilemma maakt iedereen mee die op het punt staat een tweedehandsauto te kopen. Als dat ook bij jou het geval is, weet dan dat je twijfel perfect normaal is, want elke optie heeft voor- en nadelen.

Een tweedehandsauto kopen van een particulier

Partculieren bieden vaak voertuigen aan competitieve prijzen. Dat is vooral het geval voor wagens die ouder zijn dan 5 jaar. Als je bovendien op zoek bent naar een specifieke versie of een specifiek model, of naar een oldtimer, dan heb je meer kans om een pareltje te vinden bij een particulier.

Jammer genoeg twijfelen heel wat particulieren door de onzekerheden die gelinkt zijn aan de aankoop: geen garanties, beperkte middelen in geval van een eventueel geschil, frequente oplichting… Daar kunnen we nog aan toevoegen dat de aankoop van een voertuig van een particulier bijzonder tijdrovend is.

Een tweedehandsauto kopen van een professional

Bij een professional is de prijs dan wel hoger, maar dat is de prijs die je betaalt voor gemoedsrust en vertrouwen. Ze bieden meer garanties op tweedehands voertuigen en garanderen een veilig verloop van de transactie. Professionals hebben vaak een gevarieerde catalogus van voertuigen die recent een uitgebreide controle hebben gehad. Sommige controles (vooral de verplichte) stellen de koper vrij van administratieve formaliteiten gelinkt aan de aankoop die, zoals iedereen wel weet, soms erg zwaar en tijdrovend zijn.

Kortom, gouden zaakjes doe je bij een particulier, maar voor een gerust gevoel betaal je een professional.

In elk geval raden we aan om te kiezen voor veel verkochte modellen, zoals onze tweedehandsauto’s, in plaats van weinig courante modellen (die zijn dan wel goedkoper, maar je hebt het risico dat je problemen krijgt met het onderhoud of de levering van onderdelen), maar ook om te goedkope voertuigen niet te vertrouwen. Kies enkel voor de meest betrouwbare series die hun diensten al bewezen hebben. Neem de tijd om te controleren of de prijzen van de auto’s die je interesseren overeenkomen met de waarde. Zo ben je zeker dat ze niet te hoog of te laag geprijsd zijn.

Onderzoek en controleer het tweedehands voertuig nauwkeurig

Na een lange zoektocht heb je bij een van onze garages, een concessiehouder of particulier eindelijk het tweedehandsmodel of de versie gevonden die exact aan je criteria voldoet? Voor je verdergaat, moet je de geschiedenis van het voertuig onderzoeken. Particulier of professional, elke verkoper moet je bewijzen van onderhoud en uitgevoerde herstellingen voorleggen. Als de verkoper doet alsof die details niet zo belangrijk zijn (zoals heel wat particuliere verkopers doen), heb je het recht om ze toch op te eisen. Aarzel ook niet om te vragen of hij nog over de oorspronkelijke aankoopfactuur beschikt. In dat geval kan dat document je helpen om het model en de evenuele opties te identificeren, wat uiteindelijk een meerwaarde kan verklaren.

Wanneer je de historiek van het voertuig bekijkt en de verkoper een particulier is, vraag hem dan waarom hij zijn auto verkoopt. Interesseer je vooral in de problemen die de verkoper heeft gehad en de belangrijke herstellingen die hij heeft laten uitvoeren. Sta ook even stil bij de gebreken die in de laatste technische controle werden vastgesteld, als die er al waren, en controleer of het onderhoudsboekje up-to-date is. Let erop dat elke geconstateerde fout goed hersteld werd om herstellingen op jouw kosten te vermijden.

Nadat je dat allemaal grondig bekeken hebt, is het aangewezen om te controleren dat de kilometerstand overeenkomt met de CarPass. Mocht de verkoper weigeren je de CarPass (wettelijk verplicht document) te geven of als het voertuig er geen heeft, ga dan onmiddellijk verder met je zoektocht, want je hebt te maken met een oplichter.

Bekijk daarna of het chassisnummer op de wagen overeenkomt met die op de grijze kaart (inschrijvingsbewijs) en dat het niet weggeslepen werd. De volgende stap is een volledige controle van het tweedehands voertuig vanuit alle hoeken, gaande van de carrosserie tot de goede werking van de verschillende onderdelen, over de algemene staat van de cockpit, gebruikssporen op de pedalen en het stuur, de staat van de zetels en de ruiten, …

Nadat je al die controles uitgevoerd hebt, is het tijd voor een testrit. Het is ondenkbaar om deze cruciale stap over te slaan voor je een tweedehandsauto aankoopt. Eenmaal je achter het stuur zit, let goed op de verschillende gewaarwordingen. Verdachte trillingen, abnormale geluiden, vreemde geuren… Niets mag aan je aandacht ontsnappen! Controleer ook dat het voertuig onmiddellijk start, dat je vlot van versnelling kan veranderen, dat de remmen efficiënt werken, dat de wegligging goed is, dat de koppeling geen tekenen van slijtage vertoont…

Als je niet zoveel kennis hebt van auto’s, en dan vooral het technische aspect, is het aangeraden om je te laten vergezellen door een expert in de materie.

Controleer de documenten van de verkoper nauwkeurig

Nu je de historiek van de tweedehandsauto en zijn algemene staat kent, is het tijd om na te gaan of de verkoper al de documenten meegeeft. Sommige documenten zijn zelfs noodzakelijk om de tweedehandsauto na aankoop in te schrijven. Hoe dan ook, elke verkoper is verplicht je de volgende documenten te geven:

  • Inschrijvingsbewijs
  • Roze kaart, “aanvraag tot inschrijving van een voertuig” dat door de technische keuring werd uitgereikt en getekend
  • Officieel CarPass-certificaat met de kilometerhistoriek van de tweedehandsauto
  • Europees gelijksvormigheidsattest
  • Tweedehandsrapport na technische controle
  • Certificaat van de LPG-installatie als het voertuig daarmee is uitgerust
  • Keuringsbewijs
  • Originele aankoopfactuur (particuliere verkoper) of nieuwe factuur (professionele verkoper)
  • Onderhoudsfacturen of onderhoudsboekje

Sluit de verkoop nooit af voor de verkoper, of het nu een particulier of een professional is, al die administratieve stukken heeft afgeleverd.

In het nieuws

Autosalon
Autosalon van Parijs 2024: Citroën C4 neemt afscheid van diesel en handbak

Op de vorige editie van het Autosalon van Parijs blonk Citroën nog uit in afwezigheid, deze keer zet het merk een zowat volledig vernieuwde line-up in de schijnwerpers. Kon niet op het appel ontbreken: een facelift van de C4 en zijn X-broertje. En je zal de nieuwe niet gauw verwisselen met de oude.

16 oktober 2024 2 min
Nieuwe modellen
Autosalon van Parijs 2024: Leapmotor B10: Chinese SUV als prijsbreker

Leapmotor is de Chinese constructeur waarmee Stellantis samenwerkt. Het wordt nu menens met de presentatie van de elektrische SUV B10, die van de band rolt in de Europese fabrieken van de Amerikaans-Italiaanse groep, waardoor Europese invoerheffingen geen rol spelen. Wordt dit een echte prijsbreker?

15 oktober 2024 2 min David Leclercq