Belastingen
Laten we maar meteen eerlijk zijn: een auto is geen goedkope investering. De kosten stoppen niet nadat je een auto aangekocht hebt. Je moet rekening houden met een jaarlijks onderhoud, winter- en zomerbanden, verzekeringen, eventuele reparaties die de verzekering niet dekt, brandstof en verschillende taksen die betaald moeten worden om je in het verkeer te kunnen begeven. Omdat je door de bomen het bos soms niet meer ziet, vertellen we je graag meer over de belastingen.
Btw
Een eerste belasting, waar je misschien niet onmiddellijk aan denkt, omdat die bij de aankoop betaald wordt, is de btw. Btw wordt sowieso betaald bij de aankoop van een nieuwe auto. Koop je een tweedehandsauto bij een handelaar, zal je ook btw betalen. Dat is niet het geval wanneer je een tweedehandsauto koopt van een particulier. In België bedraagt de btw op de aankoop van een auto 21% van de aankoopprijs.
Belasting op de inverkeerstelling (BIV) en jaarlijkse verkeersbelasting
Om met je met je auto in het verkeer te mogen begeven, moet je je auto inschrijven bij de Dienst voor Inschrijvingen van Voertuigen (DIV) en eenmalig een belasting op de inverkeerstelling, afgekort BIV, betalen. Het bedrag van de BIV is afhankelijk van de ecologische voetprint van je auto. Hoe milieuvriendelijker de wagen, hoe lager de verkeersbelasting. Een belangrijk element in de berekening van de BIV is de CO2-uitstoot.
Jaarlijks zal je ook een verkeersbelasting moeten betalen. De verkeersbelasting wordt berekend op basis van verschillende elementen, zoals het type voertuig (nieuw, tweedehands), het statuut waaronder je de auto aankoopt (natuurlijk persoon, rechtspersoon), het vermogen en de fiscale pk, de datum van eerste inschrijving en de brandstof.
Koop je een wagen op LPG, dan moet je naast de BIV en de jaarlijkse verkeersbelasting nog een aanvullende belasting betalen. De aanvullende verkeersbelasting moet jaarlijks worden betaald en is afhankelijk van het fiscaal vermogen van de auto.
Voor bovenstaande belastingen krijg je automatisch een betaaluitnodiging na inschrijving van je wagen. Je hoeft dus zelf de betaalperiodes niet op te volgen. Als je een wagen leaset is het nog gemakkelijk: de verkeersbelasting en de BIV zijn dan inbegrepen in de maandelijkse huurprijs die je aan de leasemaatschappij betaalt. Op onze website vind je een uitgebreid aanbod leasewagens voor particulieren en bedrijven.
Kilometerheffing voor vrachtwagens
De laatste jaren is er veel gepraat over rekeningrijden. Voor personenauto’s is de kilometerheffing nog niet doorgevoerd, al staan de discussies daarvoor nog open. De kilometerheffing is een van de mogelijke mobiliteitsoplossingen die de regering ziet om het fileprobleem te verminderen en de druk op het milieu te verlagen. De redenering achter de kilometerheffing is dat er belastingen geheven zullen worden op het gebruik van een auto in plaats van het bezit ervan, wat een positieve impact zou hebben op de fileproblematiek in België.
Voor personenauto’s staan we nog niet zover. In 2016 werd de kilometerheffing wel al ingevoerd voor vrachtverkeer en dat in de drie gewesten van het land. Hier is de redenering hetzelfde als bij de personenauto’s: het gebruik van de vrachtwagen wordt belast in plaats van het bezit van een vrachtwagen. De kilometerheffing op vrachtwagens is een bijdrage aan de infrastructuurkosten en aan de impact op het milieu van vrachtverkeer. De kilometerheffing voor vrachtwagens moet betaald worden voor voertuigen met een maximaal totaalgewicht van meer dan 3,5 ton en geldt ook voor voertuigen die in het buitenland zijn ingeschreven.
Lage emissiezones
België implementeert de laatste jaren steeds meer lage emissiezones. Dat zijn gebieden waarin te vervuilende wagens niet meer welkom zijn, of slechts onder beperkte voorwaarden. Toegang tot de LEZ is gebaseerd op de euronorm van de wagen en de voertuigcategorie. Die info staat op het inschrijvingsbewijs van de auto en op de Car-Pass. De regels die in een lage emissiezone van toepassing zijn, worden bepaald door de gemeente zelf. De gemeente kan dus zelf beslissen of niet-toegelaten wagens onder bepaalde voorwaarden, bijvoorbeeld de aankoop van een dagpas, toch binnen mogen in het gebied. Als je vaak in lage emissiezones moet zijn, is het aangeraden daar rekning mee te houden bij de aankoop van een auto. Oudere tweedehandswagens hebben een groter risico dat ze op relatief korte termijn niet meer toegelaten zijn. Gelukkig vind je op onze website een groot aanbod nieuwe auto’s die onmiddellijk beschikbaar zijn.
Tolwegen in België
Afgezien van de kilometerheffing en de lage emissiezones, zijn er geen tolwegen in België. De enige uitzondering daarop is de Liefkenshoektunnel in het noorden van Antwerpen. Rij je met een personenwagen door de Liefkenshoektunnel, dan betaal je een bedrag tussen 3,56 en 6 euro, afhankelijk van de betaalmethode. Cashbetaling is de duurste vorm. Door met de kaart te betalen, bespaar je 1,05 euro. Als je de Liefkenshoektunnel vaak moet gebruiken, is het aangeraden om een abonnement te nemen, Teletol/OBU genaamd. Daarmee geniet je van het laagste tarief, namelijk 3,56 euro.
Op reis met de wagen in het buitenland
Als je met de auto op vakantie gaat, kom je gegarandeerd over een of meerdere tolwegen. Denk maar aan de vele péages op de Franse autosnelwegen. Dat komt omdat er in Frankrijk geen wegenbealsting wordt geheven. De inkomsten komen dus uit de betaling van een tol op bepaalde wegen. Als je al eens door, bijvoorbeeld, Frankrijk gereden bent, heb je ongetwijfeld de lange files aan de péages gezien. Die files kan je vermijden met een tolbadge. Met de tolbadge, die je vastmaakt achter de voorruit, kan je gebruikmaken van de speciale tolpoorten die automatisch opengaan wanneer je naar de slagboom rijdt. De kosten voor de tol worden via domiciliëring betaald. De tolbadge is trouwens niet enkel geldig in Frankrijk, maar kan ook gebruikt worden in Spanje en Portugal.
Voor je door Europa reist met de auto, is het nuttig om op voorhand de verschillende regels en belastingen op te zoeken, zodat je goed voorbereid kan vertrekken en onderweg niet voor verrassingen komt te staan.