23% belastingverhoging voor vrachtwagens in Wallonië

In Wallonië wordt de kilometerheffing met 10% geïndexeerd, een stijging die bovendien nog groter zal zijn voor voertuigen boven de 32 ton. Wallonië wil zo zijn tarieven afstemmen op die van Vlaanderen. Dit is natuurlijk een nieuwe klap voor de vervoerders. 

Gepubliceerd op 16 oktober 2022
Leestijd : 2 min

Deel

Vooral de kilometerheffing voor vrachtwagens wordt serieus geïndexeerd. Meestal is de stijging rond de 1%, of zelfs 1,5%, maar nooit meer. Op 1 januari 2023 (de indexwijziging vindt plaats op 1 juli in Vlaanderen en Brussel) stijgt de Waalse kilometerheffing echter met maximaal 23% voor bepaalde categorieën voertuigen.

Verschillende tarieven

Volgens cijfers van Viapass die de krant L’Écho publiceerde, stijgt de kilometerheffing met gemiddeld 10% en neemt ze in Wallonië op 1 januari toe van 0,081 euro per kilometer naar 0,089 euro voor voertuigen van 3,5 tot 12 ton, van 0,136 euro naar 0,149 euro voor 12 tot 32 ton en van 0,14 tot 0,154 euro/km voor voertuigen van meer dan 32 ton.

Toch lijkt het erop dat de overheid voor vrachtwagens van meer dan 32 ton verder wil gaan dan de indexering van 10% die door de drie gewesten wordt doorgevoerd. Deze beslissing moet nog worden bevestigd, maar daarmee verwacht Wallonië extra budgettaire inkomsten van 40 miljoen euro. Om de heffing van een bijkomende belasting in tijden van crisis te rechtvaardigen – want dat is precies wat het is – zegt Wallonië zijn belastingtarief gewoon af te stemmen op Vlaanderen. En in termen van inkomsten is dat wel wat, omdat 91,5% van de kilometerheffingen wordt gegenereerd door vrachtwagens van meer dan 32 ton.

Advertentie – lees hieronder verder

Zakken vullen?

Volgens Viapass heeft 46,6% van de heffingen betrekking op voertuigregistraties in België, 11% voor Polen en 10,2% voor Nederland, waaruit blijkt dat vooral de Belgische vervoerders door de maatregel zullen worden getroffen.

Alleen al in het 3e kwartaal van 2022 bracht de kilometerheffing 66,4 miljoen euro op voor Wallonië. Natuurlijk zijn de transporteurs woedend, omdat zij niet alleen te maken hebben met de verhoging van de belastingen, maar ook met de hogere brandstofprijzen, die in één jaar tijd met 25 procent zijn gestegen.

De sector heeft al aangegeven dat het de bedoeling is om deze kostenstijging door te rekenen, waardoor de sector nog verder zou verliezen in termen van concurrentievermogen. Het is duidelijk dat niets beter wordt voor de economische sector en dat wat de Staat aan de ene kant geeft, ze aan de andere kant weer terugneemt.

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Door David Leclercq Autojournalist

Deel

Gocar marketplace
47.064 nieuwe en tweedehands voertuigen bij jou in de buurt!
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.

In dezelfde categorie

Belastingen
Brandstoffen: Europa maakt benzine en diesel duurder vanaf 2027

Vanaf 2027 zullen Europese automobilisten de prijs van een volle tank brandstof zien stijgen door een nieuwe CO2-belasting opgelegd door de Europese Unie. Dit quotasysteem, bekend als ETS2, moet het gebruik van voertuigen met verbrandingsmotoren ontmoedigen door automobilisten in de portemonnee te raken.

14 oktober 2024 3 min David Leclercq
Gocar newsletters
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!
Uw inschrijving werd goed geregistreerd.