Het dossier van de hervorming van de autobelasting ligt al geruime tijd op tafel. Het moet gezegd dat het huidige Waalse belastingregime voor de auto dateert uit een ander tijdperk, waarbij de berekening van de belastingen gebaseerd is op het motorvermogen en het fiscaal vermogen, wat vandaag de dag geen zin meer heeft. Vlaanderen loopt al langer voorop en heeft zijn systeem reeds aangepast met factoren als CO2 (wat niet alleen een malus is), maar ook de Euronorm.
In Wallonië, met minister van Energie Philippe Henry (Ecolo) al enkele maanden aan het roer, rezen er al twijfels over de uitkomst van deze hervorming, omdat ze veel kritiek opriep, vooral met de invoering van een gewichtsfactor die nadelig zou zijn voor de gezinswagens.
Een oplossing
We vernemen vandaag dat er een regeerakkoord is bereikt en dat er een specifiek voordeel zal worden voorzien voor grote gezinnen die aangewezen zijn op ruimere en dus zwaardere voertuigen. Hetzelfde zal gelden voor hybride en elektrische voertuigen, waarvan de massa ook hoger is vanwege hun batterij. Voor de overheid is het een kwestie van het opzetten van een systeem dat budgetneutraal zal zijn (dat dus niet meer zal opleveren dan voorheen), en dat de aanschaf stimuleert van auto’s die minder zwaar, minder groot en minder vervuilend zijn.
Er is een overgangsperiode gepland die van 1 september 2023 tot 2026 loopt. De hervorming zal echter pas vanaf september 2023 van toepassing zijn op nieuwe inschrijvingen (nieuwe of gebruikte voertuigen), maar mensen die hun voertuig voor die datum hebben besteld en daarna laten bezorgen, blijven in het oude systeem. Volgens Philippe Henry zal 75% van de nieuw geregistreerde modellen hun belasting zien dalen. De verhogingen zouden dus slechts betrekking hebben op 25% van de lopende bestellingen, maar ze zouden aanzienlijk kunnen zijn. “We werkten aan allerlei scenario’s en ontwikkelden veel berekeningen. Die richtlijnen moeten nu vertaald worden in de teksten“, aldus Philippe Henry, Ecolo-ondervoorzitter van de Waalse regering.
Advertentie – lees hieronder verder
Een plafond van 9.000 euro
Concreet krijgen gezinnen met grotere auto’s een vrijstelling van 100 euro. En er is een plafond gesteld op 9.000 euro voor de duurste en/of zwaarste/vervuilende auto’s. Om de toekomstige belastingheffing te illustreren, werden twee voorbeelden genomen: die van een Citroën C3 en een Volvo XC40. Voor die laatste – een zwaardere SUV – stijgt de belasting op inverkeerstelling (BIV) voor een benzinemodel met een vermogen van ongeveer 200 pk van 2.587 naar 3.190 euro, terwijl de verkeersbelasting toeneemt van 446 naar 1.418 euro, een stijging van respectievelijk 23% en 217%. Voor hetzelfde dieselmodel (150 pk) evolueert de BIV van 867 naar 1.009 euro en de verkeersbelasting van 248 naar 490 euro.
Ook hier zijn de verhogingen in de orde van bijna 100% voor de BIV en 16% voor de verkeersbelasting. Wat een beetje onlogisch lijkt, gezien het feit dat men dacht dat het vervuilende karakter van de brandstof een rol zou spelen (diesel in dit tweede geval). Maar blijkbaar is dat niet zo…
Voor de Citroën C3 is het natuurlijk geheel anders: hij zal zijn BIV van 123 naar 89 euro zien dalen en zijn verkeersbelasting van 154 naar 99 euro. Idem voor de dieselversie: van 61,50 euro naar 50 euro voor de BIV en van 106 naar 79 euro voor de verkeersbelasting. Natuurlijk zal dit grondiger moeten worden bestudeerd voordat er conclusies mogen getrokken worden. Maar ook een ander voorbeeld trekt de aandacht: dat van een elektrische Peugeot 2008 waarvan de BIV stijgt van 61,5 naar 683,1 euro en de verkeersbelasting van 85,27 naar 351,9 euro.We hadden nochtans begrepen dat er een vrijstelling zou komen voor elektrische auto’s… En dat is hier duidelijk niet het geval. Verduidelijkingen zijn daarom dringend nodig.
Want ja, de 2008 is een SUV, maar het is moeilijk te begrijpen dat de elektrische versie een fortuin kost, terwijl het voorbeeld voor een Renault Captur diesel een lagere belasting oplevert … De teksten van het kabinet Henry zullen nu worden afgerond en voor advies naar de Raad van State worden gestuurd, alvorens ze in het Waals Parlement verschijnen. Deze hervorming lijkt echter niet het onderwerp te zijn geweest van overleg met de andere regio’s, want Brussel hamert nog steeds op zijn kilometerheffing.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be