Ons oog viel gisteren op een Linkedin-post van de zaakvoerder van een Vlaams carrosseriebedrijf. De ondernemer in kwestie, die uiteindelijk liever anoniem wil blijven, publiceerde een amper 10 seconden durende video waarin, met rockmuziek op de achtergrond, een witte Mercedes-AMG E63 zonder achterbank te zien was. Intussen is de post alweer verwijderd, maar de boodshap is blijven hangen: “Een bestelwagen met 585 pk? Het kan! We bouwden deze E63 AMG om naar lichte vracht: Geen BIV, Geen VAA en +/- € 150,- rijtaks.”
Mag dat zomaar?
Het korte antwoord: ja. Voor wie meer informatie wil, sommen we alle voorwaarden, beperkingen en besparingen met betrekking op lichte vrachtwagens op in in dit Gocar-artikel waarin alles haarfijn wordt uitgelegd. Er wordt ook uit de doeken gedaan wie er nu juist met een lichte vracht mag rondrijden.
Ombouwen naar lichte vracht?
Over de ombouw van een personenwagen naar een lichte vracht hebben we eveneens een kort maar krachtig artikel gewijd. Ontdek hier wat er exact moet gebeuren en waarmee je zoal rekening mee moet houden.
Advertentie – lees hieronder verder
Hoelang mag het nog?
De vraag is of er binnenkort een einde komt aan de mogelijkheid om snelle SUV’s, breaks en hatchbaks (we kennen iemand met een naar een lichte vracht omgebouwde Audi RS3, compleet met rolkooi, nvdr).
We verwachten, met het oog op minder en uiteindelijk helemaal geen CO2-uitstoot, wetswijzigingen in de niet zo verre toekomst, alsook de afschaffing van de fiscale voordelen van pick-ups voor niet-professionele gebruikers. Dit laatste voorstel kwam van minister van Financiën Matthias Diependaele (N-VA), de man die sinds deze week pleit voor een verhoging van de verkeersbelasting voor oldtimers om het gat in de begroting kleiner te maken.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be