Autobelasting in Wallonië véél duurder dan in Vlaanderen: minister roept op tot kalmte

In het parlement beantwoordde de minister van Leefmilieu, Philippe Henry, de vragen van de verkozenen naar aanleiding van het regeringsakkoord dat het afgelopen weekend werd bereikt over de hervorming van de autobelasting in Wallonië. Hij roept op tot kalmte en verzekert dat er nog aanpassingen komen.

Gepubliceerd op 30 juni 2022
Leestijd : 4 min

Deel

Dat is natuurlijk het nieuws van de week: de hervorming van de autobelasting in Wallonië. Aan dit project werd al enkele jaren gewerkt, maar tot nu toe was er nog geen concreet resultaat. Afgelopen weekend werd dan toch binnen de meerderheid een regeerakkoord bereikt en werd een eerste tekst aangenomen, al zal die waarschijnlijk nog moeten worden aangepast. Het moet echter gezegd worden dat het akkoord tussen de partijen meer dan fragiel blijft, omdat een groot deel van de gesprekspartners niet tevreden is met de tekst, die een zekere sociale onrust en enkele tegenstrijdigheden inhoudt, die in de tegenovergestelde richting gaan van een vergroening van het wagenpark.

Het is in deze context van onbegrip en kritiek dat Philippe Henry (Ecolo), minister van Leefmilieu, woensdag werd bevraagd in het Waals parlement . In het bijzonder gaf hij aan dat “het niet gaat om de exacte bedragen gaat” en dat de hervorming “in de volgende fasen verder zal worden verfijnd”.

Nog een consultatiefase

De minister herinnerde eraan dat het werk nog lang niet af is en dat de regering “het eens was over de belangrijkste principes van deze hervorming en over de vrij precieze modaliteiten. We hebben nu een vrij brede fase van overleg voor een geleidelijke implementatie, die in 2026 afgerond moet zijn, zodat iedereen zich kan aanpassen en niemand voor een voldongen feit staat.” We hopen het, want in de voorbeelden die het kabinet onlangs gaf, zien we dat diesel-SUV’s tot 12 keer minder belasting zullen betalen dan een vergelijkbaar 100% elektrisch model. Vreemd, want Ecolo was toch een voorstander van de batterij-aangedreven auto…

“Als er aberraties worden gevonden, zullen ze worden gecorrigeerd”, zei Philippe Henry. Volgens hem gaat het nu over het principe van de hervorming die er moet komen. Goed, hopelijk raakt alles afgerond voor 1 juli 2023 met de eerste geregistreerde auto’s volgens de nieuwe regels.

Advertentie – lees hieronder verder

De minister stelt dat het concept van deze hervorming moet worden aangepast. Alleen lijkt de basis slecht bedacht, waarschijnlijk omdat ze gebaseerd is op een belangrijk criterium als het gewicht van de auto, dat gewoon te beperkend is. Daarnaast lijkt de minister geen rekening te hebben gehouden met de realiteit van de burgers, met name de grote gezinnen die een symbolische korting (100 euro) krijgen omdat ze gewoon een groter voertuig moeten kopen. Dit is een situatie die jammer genoeg eens te meer het gebrek aan realiteitszin van onze politici weerspiegelt.

Veel meer betalen dan in Vlaanderen

Onze collega’s van Sudinfo gingen aan het cijferen en kwamen tot enkele opvallende conclusies wat de BIV (inschrijving) en de jaarlijkse verkeersbelasting van enkele populaire automodellen betreft. Zo zal een elektrische Volvo C40 in het verkeer brengen 544,5 euro kosten in plaats van 61,5 euro vandaag, en gaat de rijtaks omhoog van 85,27 naar 259,4 euro. Vlamingen betalen helemaal niets voor dit type wagen, simpelweg omdat hij geen grammetje CO2 uitstoot. Bovendien zal dit al hoge jaartarief alsmaar blijven toenemen. Concreet: voor hetzelfde Volvo-model zullen Waalse bezitters tegen 2026 maar liefst 810 euro moeten neertellen. Per jaar dus, terwijl de Vlaming volledig vrijgesteld blijft.

De prijsverschillen tussen het noorden en het zuiden van ons land zijn dus het hoogst bij elektrisch aangedreven auto’s, met inbegrip van zeldzame waterstofmodellen, maar ook voor gewone diesels, benzines en hybrides moet de Waal dieper in de buidel tasten. Waar een Vlaming voor een plug-in hybride pakweg 50 euro aan belasting op inverkeersstelling betaalt, wordt een Waal tot bijna 5.600 euro (!) afhandig gemaakt. Kijken we naar de verkeersbelasting, dan zijn de verschillen ook erg groot. Zo moet iemand die in Wallonië een Hyundai Santa Fe bezit, een toch wel vrij modale SUV, zomaar eventjes 635,8 euro meer ophoesten.

Er zijn ook wel voorbeelden die qua BIV in het voordeel van Franstalige Belgen spelen, zoals een Skoda Octavia met een kleine dieselmotor, maar dit wordt tenietgedaan met de rijtaks, die dan weer duurder is.

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Door David Leclercq Autojournalist

Deel

Gocar marketplace
47.064 nieuwe en tweedehands voertuigen bij jou in de buurt!
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.

In dezelfde categorie

Belastingen
Brandstoffen: Europa maakt benzine en diesel duurder vanaf 2027

Vanaf 2027 zullen Europese automobilisten de prijs van een volle tank brandstof zien stijgen door een nieuwe CO2-belasting opgelegd door de Europese Unie. Dit quotasysteem, bekend als ETS2, moet het gebruik van voertuigen met verbrandingsmotoren ontmoedigen door automobilisten in de portemonnee te raken.

14 oktober 2024 3 min David Leclercq
Gocar newsletters
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!
Uw inschrijving werd goed geregistreerd.