Wie met een bedrijfswagen rondrijdt, ook wel een ‘auto van de zaak‘ genoemd, moet daar vanaf 2022 meer voor betalen. Zoals je misschien al wist, wordt de werknemer die er privé gebruik van maakt daarop belast. We hebben het dan over het fameuze VAA, kort voor Voordeel van Alle Aard, dat forfaitair wordt berekend.
Een belangrijke factor in die berekening is de CO2-uitstoot van de auto. Deze variabele wordt verkregen door de gemiddelde CO2-emissie van het voertuig in kwestie te vergelijken met de gemiddelde uitstoot van alle in de loop van het jaar geregistreerde auto’s.
Deze manier van werken houdt in dat wanneer het gemiddelde uitstootcijfer van het volledige wagenpark daalt, de belasting stijgt. Anders gezegd: hoe meer mensen voor een milieuvriendelijk model kiezen, hoe zwaarder een bedrijfswagen waarvan het CO2-niveau niet mee daalt, wordt belast.
10% minder CO2
De gemiddelde CO2-uitstoot van de ganse Belgische vloot werd zopas bekendgemaakt. Tussen oktober 2020 en eind september 2021 is het met meer dan 10% gedaald, onder andere dankzij de steeds groter wordende groep hybride en elektrische auto’s. De vergroening van het wagenpark is ook aan het versnellen aangezien het percentage in het voorgaande jaar met “maar” 8% was gedaald.
Advertentie – lees hieronder verder
Concreet: voor voertuigen die op benzine, LPG of aardgas (CNG) rijden, wordt de referentie-uitstoot verlaagd van 102 tot 91 gr/km, terwijl men voor dieselwagens van 84 tot 75 gr/km gaat. Deze nieuwe waarden zullen vanaf 1 januari 2022 worden gebruikt voor de berekening van het VAA.
Verhoogde belastingen
De wijziging van de CO2-variabele zal dus tot een verhoging van de belasting leiden. De krant l’Echo gaf al een paar voorbeelden: een dieselauto die 45.000 euro kost en 109 gr/km CO2 uitstoot, zal zijn VAA in 2022 met 11% zien stijgen, terwijl de stijging voor een benzinewagen van 50.000 euro en met een uitstoot van 129 g/km maar liefst 13% zal bedragen.
Belangrijk om te weten is dat men (nog altijd!) rekening houdt met de NEDC CO2-waarde van auto’s om de basis voor de berekening te vormen. Als enkel de (minder rooskleurige) WLTP-meting bekend is, moet dit worden omgerekend naar NEDC.
Weet ook dat de leeftijd van het voertuig een rol speelt bij de berekening van het Voordeel Alle Aard, waardoor deze met de jaren afneemt, maar met een limiet van 30% (van de afname) en 6 jaar (drempel waarboven er geen afname meer is).
Hoe zit het met auto’s die weinig tot geen CO2 uitstoten?
Het VAA van geëlektrificeerde bedrijfswagens (met inbegrip van modellen op waterstof) zal eveneens toenemen, maar slechts met een klein bedrag. Het ‘minimum-VAA’ van 1.370 euro per jaar (in 2021 en 1.400 euro in 2022) stijgt door de indexering namelijk tot bijna 1.540 euro in 2023.
Voor hybride auto’s wordt de gewoonlijke VAA-formule gebruikt om het belastbare voordeel te berekenen.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be