Sinds 2012 wordt de bedrijfswagen bij de werknemer belast met wat men een Voordeel Alle Aard (VAA) noemt, een belasting die bepaald wordt door de aankoopprijs en de CO2-uitstoot. Dit bestaat trouwens ook voor de smartphone die je werkgever ter beschikking stelt of het bijhorende abonnement. Deze voordelen zijn volgens de fiscus professionele inkomsten en de werknemer moet hierop een belasting betalen, namelijk het bedrag dat overeenstemt met het geschatte voordeel.
Het Voordeel Alle Aard (VAA) wordt bepaald op basis van de aankoopprijs van de auto (inclusief opties en zonder korting) enerzijds en de CO2-uitstoot anderzijds. De berekeningsformule is als volgt: catalogusprijs x [5,5 + ((CO2-uitstoot van de wagen – referentiewaarde CO2) x 0,1)] % x 6/7 x leeftijdscoëfficiënt van de wagen.
Laagste VAA?
Bij de CO2-uitstoot gaat het uiteraard om thermische of hybrides wagen, want de elektrische auto’s stoten (officieel) geen CO2 uit. De wetgever heeft uiteraard een oplossing voorzien met een minimaal VAA waaronder je niet kunt zakken, kwestie van de belastinginkomsten te stabiliseren en verzekeren.
In 2021 bedroeg dit minimum 1.370 euro en in 2022 1.400 euro. In 2023 stijgt het alweer. En fors, want de er komt 140 euro bij, een inflatie van 10 procent in plaats van de 2,1 procent de vorige jaren. Voortaan bedraagt het minimale VAA 1.540 euro voor elektrische auto’s met een aankoopprijs van maximaal 50.000 euro.
Advertentie – lees hieronder verder
Er vallen nog enkele andere wijzigingen te noteren. Zo stijgt de maximale niet-belastbare fietsvergoeding van 0,25 euro/km naar 0,27 euro/km voor het inkomstenjaar 2023.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be