Europa heeft invoerrechten opgelegd op auto’s die uit China worden geïmporteerd (dat wil zeggen, momenteel allemaal) vanwege de oneerlijke concurrentie van Peking, die zijn fabrikanten royaal heeft gesubsidieerd – we hebben het over 215 miljard euro tussen 2009 en 2023, waarvan 209 miljard tussen 2017 en 2023.
Momenteel is deze extra belasting slechts tijdelijk en wordt ddeze niet direct geïnd. De fabrikanten moeten deze douanerechten reserveren in de vorm van bankgaranties. Als er tegen november, de officiële einddatum van het onderzoek van de Commissie, geen oplossing wordt gevonden, zullen de douanerechten gelden voor een periode van 5 jaar.
Belasting omzeilen
Niet alle Chinese fabrikanten worden op dezelfde manier getroffen door deze extra belastingen. Terwijl SAIC 38% extra zal moeten betalen (dus in totaal 48%), komt BYD er beter vanaf met een belasting van 17%, wat de totale importbelasting op 27% brengt. Maar BYD is niet van plan om te betalen. Sterker nog, de fabrikant heeft al plannen om zijn eerste fabriek in Europa te vestigen, in Hongarije, waardoor de invoerrechten op alle auto’s van deze productie-eenheid vermeden worden, omdat deze zich in Europa bevindt.
Advertentie – lees hieronder verder
En blijkbaar is dit nog maar het begin. BYD heeft immers net een ander soortgelijke investering aangekondigd voor een tweede fabriek. Het Chinese bedrijf haalt een miljard euro op om nog een productie-eenheid te bouwen, nu in Turkije, volgens het tijdschrift Fortune, dat het nieuws onthulde.
Is Turkije Europa ?
Turkije is een strategische keuze voor BYD. Want hoewel het land geen deel uitmaakt van de Europese Unie, heeft het land preferentiële handels- en economische overeenkomsten met de gemeenschappelijke markt, wat de fabrikant in staat zal stellen de ‘compenserende invoerrechten’ te omzeilen. En dat zou zelfs dubbel, of zelfs driedubbel zijn: enerzijds omdat Turkije met haar 90 miljoen inwoners een mooie groei van de elektrische automarkt kent (+7,5% op jaarbasis), en anderzijds omdat de lokale arbeidskrachten bijzonder goedkoop zijn, waardoor BYD comfortabele marges zal kunnen behouden.
Een kans op snelle herindustrialisering ?
Bovendien zal de vestiging van een fabriek in Turkije bijzonder welkom zijn in een land dat te kampen heeft met ernstige economische problemen. Turkije had aangegeven dat het ook invoerrechten op Chinese auto’s (38%) zou heffen, maar de aankondiging van een nieuwe fabriek en de bijbehorende werkgelegenheid hebben de Turkse autoriteiten uiteindelijk doen buigen. We kunnen ons voorstellen dat BYD hier de hoofdrol in speelt en dat andere Chinese fabrikanten snel deze nieuwe trend zullen volgen.
De fabriek van BYD is al in de maak en zal worden vergezeld van een onderzoeks- en ontwikkelingscentrum. Tegen eind 2026 zouden er 150.000 hybride en elektrische auto’s per jaar moeten worden geassembleerd, en daarmee ongeveer 5.000 banen in Turkije creëren. Voor Turkije (net als voor Hongarije) lijken de Chinezen mogelijkheden te bieden voor een snelle herindustrialisering.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be