Wallonië hanteert nog steeds een prehistorisch belastingregime voor de auto. Net als in Brussel heeft dit systeem zijn beste tijd gehad, want het is gebaseerd op het fiscale en reële vermogen van voertuigen (FPK en/of kW), twee parameters waaraan intussen de CO2-waarden werden toegevoegd via een bonus-malus-systeem. In Vlaanderen is de belastinghervorming al lang doorgevoerd. Ze is daar zelfs aangepast aan de deadlines op basis van nieuwe behoeften en om de keuzes van de consument beter te sturen.
In Wallonië is al meermaals een belastinghervorming beloofd. Ze werd overwogen in 2018 en 2019, maar de wijziging werd uiteindelijk uitgesteld naar de volgende legislatuur. Dus dachten we dat het nu wel ging lukken, omdat de overheid de hervorming uiterlijk op 1 januari 2023 had beloofd.
Concreet wordt verwacht dat de belastingheffing ‘intelligent’ zal zijn, in die zin dat ze niet langer alleen gebaseerd zal zijn op de CO2-emissies, die te beperkend zijn om het tarief te bepalen. Wellicht zullen verschillende criteria in aanmerking worden genomen, waaronder het motortype (benzine, diesel, hybrides, enz.), vermogen, CO2-uitstoot, maar ook het gewicht van het voertuig, een parameter die niet wordt gebruikt voor de berekening van de belastingen in Vlaanderen.
Opnieuw vertragingen
Zou de hervorming van de motorrijtuigenbelasting in Wallonië doodgeboren kunnen zijn? We stellen ons de vraag omdat minister Henri (Ecolo) bevoegd voor Mobiliteit in de Kamercommissie aankondigde dat de tekst vertraging had opgelopen en dat hij eerder ‘in de loop van het jaar’ verwacht kan worden, wat op zijn zachtst gezegd onduidelijk blijft.
Advertentie – lees hieronder verder
We vermoeden ook dat de auteurs ernstige problemen ondervinden, vooral om een gewichtscomponent toe te voegen die niet nadelig is voor elektrische auto’s (die zwaarder zijn vanwege hun batterij) of gezinsauto’s zoals ludospaces of breaks, terwijl men toch vooral de SUV’s wou aanpakken.
De minister verzekerde de Commissie dat “we ervoor zorgen dat we de impact van de hervormingen op grote gezinnen of kwetsbare groepen beperken”, maar tegelijk men kan zich afvragen welke garanties dit biedt. Of via welk model? Want volgens verschillende goed geïnformeerde bronnen is zeker dat de tekst voorziet om een CO2-limiet van 150 g/km in te voeren, evenals een kaap rond 2 ton op de maximaal toegestane massa. Maar met welke effecten? Dat blijft een mysterie!
Een slechte start voor de hervorming
Sinds het begin is de hervorming van de Waalse autobelasting slecht op gang gekomen. Na twee jaar van uitstellen staat men nog steeds nergens en krijgen we te horen dat we nog minstens een jaar moeten wachten. We weten dat het de bedoeling van de regering is dat deze grote hervorming “uiteindelijk alle burgers aangaat” en dat “de inkomsten aanzienlijk zullen bijdragen aan de regionale begroting“. Betekent dit vooral nog meer inkomsten voor de regionale kas? Dat begrijpen we alleszins uit de opmerkingen van de minister.
Het dossier lijkt des te ingewikkelder omdat de PS volgens sommige bronnen zojuist een voorstel op tafel heeft gelegd om leaseauto’s zwaarder te belasten. Want deze huuroplossingen worden immers steeds populairder vanwege de voordelige taxatie op elektrische auto’s. En aangezien de leasingmaatschappijen allemaal in Brussel en Vlaanderen gevestigd zijn, zijn dit allemaal inkomsten die de Waalse overheid zouden ontglippen.
Het is afwachten hoe de zaken zich zullen ontwikkelen, want in theorie moet de belasting op fleet- of bedrijfswagens tussen de drie gewesten worden overeengekomen om de onderlinge concurrentie te vermijden. Verschillende waarnemers geven aan dat de PS met deze belasting op leasingwagens de facto het Waalse belastinghervormingsproject begraaft. Blijft Wallonië daarmee steken in de fiscale prehistorie? Wordt vervolgd…
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be