Hervorming verkeersbelasting Wallonië: 50 euro om de wegen te mogen gebruiken?

De hervorming van de autofiscaliteit in Wallonië zit nog altijd vast. Maar achter de schermen wordt er volop onderhandeld. Sommige punten wekken verbazing, zoals het idee voor een eenmalige vergoeding die toegevoegd zou worden aan de belasting om de wegen te mogen gebruiken.

Gepubliceerd op 23 juni 2022
Leestijd : 3 min

Deel

De hervorming van de Waalse verkeersbelasting wordt stilaan een tweederangssoap. Ze wordt al drie jaar beloofd maar staat nog altijd niet op de rails. Het lijkt alsof het kabinet van minister Philippe Henry (Ecolo) dat het project leidt ter plaatse blijft trappelen. Of zelfs helemaal ontspoord is. Parlementslid François Desquesnes (Les Engagés) stelt dit vandaag aan de kaak. Hij wist de hand te leggen op vertrouwelijke documenten over deze hervorming, berichten onze collega’s van de kranten van Sud Presse.

Volgens de fractieleider van Les Engagés in het Waals Parlement staat in de documenten die hij kon raadplegen dat de hervorming een basisbelasting van 50 euro omvat die betaald moet worden bij de aankoop van een voertuig en technisch gekwalificeerd wordt als een ‘toelating’ om het Waalse wegennet te mogen gebruiken, ongeacht of de auto rijdt of niet. Daarna volgen nog de belasting op inverkeerstelling (BIV) en de jaarlijkse verkeersbelasting, die berekend zouden worden met een ingewikkelde formule op basis van factoren zoals de CO2-uitstoot, het (controversiële) gewicht, het vermogen enzovoort. Zowel particulieren als bedrijven zouden de nieuwe belasting van 50 euro verschuldigd zijn.

Onrechtvaardig

François Desquennes vindt deze belasting onrechtvaardig en onaanvaardbaar. Dit zou namelijk betekenen dat Walen moeten betalen om het wegennet te gebruiken, maar bestuurders uit Vlaanderen, Brussel of het buitenland niet moeten bijdragen voor de infrastructuur.

Het kabinet-Henry verzekert dat de autobelasting niet duurder wordt dan vroeger, wat François Desquennes sterk betwijfelt. Aan onze collega’s van Sud Presse vertelde de sterke man van Les Engagés dat de minister door dit pad te volgen de belastbare basis verhoogt en dat een rechtvaardige belasting ook voor de andere weggebruikers zou moeten gelden. Deze 50 euro zou bijvoorbeeld een vignet kunnen zijn voor alle doorgaande voertuigen, zoals op de snelwegen in Zwitserland.

Advertentie – lees hieronder verder

Nog volgens Sud Presse ontkent het kabinet-Henry elke nieuwe verkapte belasting. Voor het gebruik van de weginfrastructuur zou het gaan om een technische formule die een forfaitair bedrag aanduidt. Het zou dus in geen geval een vignet zijn.

Binnenkort landen?

Meerdere waarnemers geven toe dat er beweging zit in het dossier. In die mate zelfs dat het best mogelijk is om nog voor de zomervakantie te landen. Tenzij het op een nieuwe mislukking uitdraait. Het basisidee van de hervorming zou niet veranderd zijn en vooral de automobilisten bewust willen maken van de impact van een auto op het milieu, de verkeersveiligheid, de gezondheid of de infrastructuur.

Volgens meerdere bronnen geïnterviewd door Sud Presse zou de basisformule voor de berekening niet veranderd zijn en rekening houden met variabelen zoals de CO2-uitstoot, de milieu-impact van de brandstof en het vermogen, parameters die zowel de belasting op inverkeerstelling als de jaarlijkse verkeersbelasting zouden bepalen. De factor gewicht – waarop veel kritiek komt, vooral gezien het hogere gewicht van elektrische auto’s – lijkt daarentegen nog altijd onzeker of zou in elk geval nog kunnen veranderen, bijvoorbeeld door een plafond in te stellen.

Volgens François Dusquennes heeft het kabinet-Henry een nota met het voorstel naar de Waalse regering gestuurd, maar die nota zou nog niet goedgekeurd zijn. Wordt dus vervolgd.

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Door David Leclercq Autojournalist

Deel

Gocar marketplace
47.064 nieuwe en tweedehands voertuigen bij jou in de buurt!
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.

In dezelfde categorie

Belastingen
Brandstoffen: Europa maakt benzine en diesel duurder vanaf 2027

Vanaf 2027 zullen Europese automobilisten de prijs van een volle tank brandstof zien stijgen door een nieuwe CO2-belasting opgelegd door de Europese Unie. Dit quotasysteem, bekend als ETS2, moet het gebruik van voertuigen met verbrandingsmotoren ontmoedigen door automobilisten in de portemonnee te raken.

14 oktober 2024 3 min David Leclercq
Gocar newsletters
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!
Uw inschrijving werd goed geregistreerd.