De kosten van levensonderhoud in ons deel van de wereld valt bijna niet meer te overzien. Daar heeft het economische herstel ‘post-covid’ mee te maken, maar ook andere crises, zoals de oorlog in Oekraïne, hebben speculatie op de markten en daarmee de prijzen aangewakkerd. In België is de inflatie met 9,5% bijzonder hoog. Het gevolg daarvan is dat de prijzen van levensmiddelen, onroerend goed, bouwmaterialen en energie de pan uitswingen, maar laat ons ook de Waalse verkeersbelating niet vergeten, die onderhevig is aan indexering.
Die indexering vindt elk jaar plaats op 1 juli. In 2022 was deze stijging met 9% natuurlijk veel groter dan gewoonlijk. Ondervraagd door SudPresse, geeft de Waalse overheidsdienst aan dat “dit jaar, als gevolg van de galopperende indexering die we meemaken, de bedragen met 8,97% worden verhoogd.” Het gaat hier niet om een wijziging in de berekening van de belasting, maar om een doorberekening van de gevolgen van de inflatie.
Van minder dan 2 naar 9 procent
Zij die hun voertuig(en) hebben geregistreerd, kunnen dus nog voor een verrassing komen te staan wanneer ze in de komende weken hun brievenbus legen. De kans dat veel mensen die dit artikel niet hebben gelezen, zullen verschieten, is alles behalve gering. Vorig jaar bedroeg de indexering zo’n 1,5%, terwijl het in 2020 en 2019 om respectievelijk 0,5% en 1,9% ging.
Zelfs wie met een kleine, zuinige auto rijdt, zal tientallen euro’s meer moeten ophoesten dan in 2021. Een Citroën C3 met een 1,2-liter motor bijvoorbeeld ziet zijn rijtaks met bijna 20 euro de hoogte in gaan, terwijl men voor een wagen met 15 fiscale pk’s maar liefst 80 euro extra moet neertellen.
Advertentie – lees hieronder verder
Niet de enige indexering
Volgens de oppositie is er een manier om de verhoging van deze belasting te beperken volgens een mechanisme dat ‘cavalier budgétaire’ wordt genoemd en dat op zijn minst de druk op de minst welgestelde huishoudens kan verlichten. Deze tariefverhoging is in de huidige context immers zeer moeilijk te aanvaarden, maar het kabinet van de minister van Begroting verklaart dat deze indexering “normaal is in het licht van de inflatie” en dat ze voor iedereen geldt.
Wij gaan er dus van uit dat er niets anders opzit dan te moeten betalen. Er moeten dan ook serieuze gaten worden gedicht in de romp van het Waalse schip. Het Gewest geeft op jaarbasis ongeveer 20 miljard euro uit, terwijl er maar 15 miljard binnenkomt. Walen mogen zich trouwens aan meer dan alleen de indexering van de verkeersbelasting verwachten. Andere (grote) indexaties zitten eraan te komen, zoals die van de onroerendgoedbelasting.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be