Hoewel de markt voor elektrische auto’s de laatste maanden vertraagt (hoewel België een uitzondering is), wordt de auto op batterijen vroeg of laat dominant. Ursula von der Leyen, herverkozen tot voorzitster van de Europese Commissie, heeft immers haar doelstelling herhaald om verbrandingsmotoren in nieuwe auto’s te verbannen tegen 1 januari 2035.
Ook de fiscaliteit zal zich moeten aanpassen en onvermijdelijk verschuiven van de huidige auto’s met verbrandingsmotor naar elektrische auto’s, die uiteindelijk een nieuwe inkomstenbron voor de overheid. Deze logica is simpelweg onvermijdelijk.
Opnieuw de melkkoe
Bijgevolg zullen de elektrische auto’s die nu nog voordelen krijgen (verminderde belastingen, aftrekbaarheid voor bedrijfswagens of aankooppremie in Vlaanderen) op hun beurt de melkkoeien van de staat worden, precies zoals de auto’s met verbrandingsmotor. De geschiedenis herhaalt zich. In Vlaanderen is er voor elektrische auto’s momenteel geen belasting op inverkeerstelling of jaarlijkse verkeersbelasting. Maar dat kan snel veranderen.
Advertentie – lees hieronder verder
Bij deze wereldwijde transitie kijken veel landen weleens naar hun buurlanden om ideeën op te doen, zoals maatregelen om het financiële tekort aan belastingen op verbrandingsauto’s te compenseren. In dit opzicht kan Zwitserland weleens een voorbeeld worden, ook al verschilt het (huidige) belastingmodel een beetje van het onze. Alle ingeschreven voertuigen zijn onderworpen aan een jaarlijkse belasting die betaald moet worden aan het kanton waar je woont. Dit geldt voor alle soorten gemotoriseerde voertuigen: auto’s, scooters, motoren, quads, motoren, minibussen, kampeerwagens, vrachtwagens en zelfs aanhangwagens. De belasting is gebaseerd op cilinderinhoud, vermogen, maximaal toegelaten massa, leeggewicht en andere criteria. Hetzelfde geldt voor elektrische voertuigen, waarvoor in elk kanton verschillende regels gelden, van een volledige vrijstelling tot een belastingvermindering.
Belastingen veranderen
Omdat het aantal elektrische auto’s op de weg toeneemt, wil Zwitserland van koers veranderen. Zwitserland heft een invoerbelasting op elektrische auto’s (de facto dus alle elektrische auto’s, aangezien er geen autofabriek in Zwitserland is). In de nabije toekomst komt daar mogelijk nog een ander soort belasting bij: een kilometerheffing die gebaseerd is op de werkelijk afgelegde kilometers (op basis van een gps-signaal) of op de gebruikte stroom bij het opladen (kWh). Dit is vergelijkbaar met de accijnzen die België heft op brandstof. Met deze regeling wil de overheid het verlies aan belastingen op fossiele brandstoffen compenseren, geschat op 300 miljoen euro per jaar.
Zwitserland weet nog niet zeker voor het welk systeem het kiest, maar de autoriteiten overwegen de kilowattuurbelasting, die gemakkelijker te gebruiken is dan de belasting op het aantal kilometers. Maar hoe zit het met de kilometers die in het buitenland worden gereden?
Mogelijk neemt België dit model in de toekomst ook over, vooral omdat de regering van plan is om tegen 2030 in alle huizen ‘slimme’ digitale meters te installeren die kunnen communiceren. Hiermee is perfect zichtbaar welke toestellen opgeladen worden om ze overeenkomstig te belasten. Het is zo gemakkelijk dat het voor de hand ligt. Wees er maar op voorbereid…
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be