Europa gaat door met haar plan om extra belastingen te heffen op geïmporteerde Chinese auto’s, en dat sinds 5 juli. Het was een kwestie van balans restaureren, aangezien Peking zijn fabrikanten massaal subsidieert (tot 215 miljard euro), waardoor deze concurrerende prijzen kunnen hanteren op buitenlandse markten én een opmerkelijke winstgevendheid behouden.
In deze context is Europa van plan om tijdelijk invoerrechten te heffen op auto’s uit China. In eerste instantie is dit een voorlopige maatregel, waarbij fabrikanten verplicht worden bankgaranties te stellen in plaats van betalingen aan Brussel. Als er tegen november geen oplossing is gevonden, zullen deze invoerrechten voor een periode van 5 jaar gelden.
Verschillende bedragen
Ter herinnering: niet alle Chinese merken zullen op dezelfde manier worden getroffen. Merken die meewerkten tijdens het onderzoek van de Europese Commissie zullen minder hard belast worden dan andere. MG (SAIC-groep) krijgt bijvoorbeeld 47,6% invoerrechten (37,6% meer dan de tot nu toe geëiste 10%), terwijl BYD 27,4% invoerrechten moet betalen, net als de merken van de Geely-groep (Volvo, Polestar, enz.). Voor de andere fabrikanten geldt een gemiddeld tarief van 30,8% (Tesla Model 3, Dacia met de Sandero, enz.).
Ondertussen zullen Peking en Brussel blijven onderhandelen om een oplossing te vinden om deze extra belastingen te vermijden. Want het is duidelijk dat vroeg of laat de consument de rekening zal moeten betalen. Wat de uiteindelijke beslissing ook wordt, zal deze duidelijk moeten voldoen aan de zorgen van de Europese Unie en de WTO-regels respecteren. Wat China momenteel niet doet.
Advertentie – lees hieronder verder
Efficiënt?
Maar zullen deze invoerrechten efficiënt zijn? Weinig mensen geloven dat. Een recente studie van het Kiel Instituut heeft aangetoond dat de invoerrechten de import uit China met 25% zouden kunnen verminderen. Goed nieuws? Nee, want China zal ongetwijfeld vergeldingsmaatregelen nemen tegen auto producten, en waarschijnlijk ook tegen producten uit andere sectoren.
Maar wie zal dat betalen? Zullen de prijzen van Chinese auto’s morgen exploderen? Nog niet. De voorraden van Chinese auto’s zijn in feite op hun hoogst in Europese havens, wat betekent dat deze auto’s hier al zijn geïmporteerd. De MG’s, die behoren tot de goedkoopste elektrische modellen op de markt, zien hun prijs dus niet veranderen. Voorlopig toch niet. Het is ook belangrijk om te benadrukken dat deze invoerrechten alleen van toepassing zijn op 100% Chinese elektrische auto’s, en dus niet op benzine- of hybride auto’s. Voorlopig blijven de prijzen dus onveranderd, en zullen eventuele wijzigingen pas later komen. Sommige merken zoals MG en BYD zien de interesse van klanten zelfs toenemen.
Voor auto’s van westerse merken die in China worden gemaakt (Tesla, Dacia, Mini en BMW), is het een beetje anders. Dacia heeft het risico van hogere douanerechten al in de prijs verwerkt. En dat geldt ook voor de Mini Cooper E, de Aceman SE of de BMW iX3. We zullen dus moeten zien hoe het onderzoek verloopt – en eindigt. Maar één ding is al duidelijk: China is hierop voorbereid, en de meeste fabrikanten hebben plannen om nieuwe fabrieken in Europa te vestigen, waardoor hun modellen automatisch aan de extra belasting zullen ontsnappen.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be