In België kunnen voertuigen van 30+ jaar oud worden ingeschreven als ‘oldtimer‘. Dankzij deze speciale status, die wordt gekenmerkt door een kentekenplaat die begint met de letter ‘O’, de zogeheten O-plaat, hoeven de eigenaars ervan amper 38,63 euro aan jaarlijkse verkeersbelasting te betalen, op voorwaarde dat ze uitsluitend voor recreatieve doeleinden worden gebruikt. Maar dat verandert dus zeer binnenkort.
Stijging van net geen 159%
Vanaf 1 januari 2023 gaat de jaarlijkse rijtaks voor klassieke auto’s in Vlaanderen 100 euro bedragen. Hoewel dit bedrag nog steeds beduidend lager is dan wat je voor een moderne wagen betaalt, gaat het desalniettemin over een verhoging van bijna 159%.
Het spreekt voor zich dat deze tarieftoename alles behalve wordt toegejuicht door oldtimerliefhebbers en de verenigingen die hun belangen verdedigen, zoals BEHVA of Red de Oldtimer. Zij hebben er helemaal geen begrip voor en dat kunnen we best begrijpen. De meeste klassieke wagens komen immers enkel tijdens de weekends en bij mooi weer buiten en leggen jaarlijks gemiddeld slechts 1.160 km af (cijfer van BEHVA).
Bovendien staan steden als Antwerpen en Gent, bekend om hun strenge lage-emissiezones (LEZ), vijandig tegenover oude vierwielers. In beide steden zijn oldtimers ouder dan 40 simpelweg verboden, behalve 8 keer per jaar en na het kopen van een dagpas. Pure geldklopperij of effectief om de luchtkwaliteit te verbeteren? Wij denken het eerste, want het raakte al bekend dat zulke voertuigen in de LEZ van Brussel slechts een minieme fractie van het verkeer uitmaken. Zéér te verwaarlozen dus.
Advertentie – lees hieronder verder
En in Wallonië?
In het zuidelijke landsdeel hebben ze geluk. Het plan was om van Wallonië één grote lage-emissiezone te maken, maar daar komt voorlopig niets van in huis. Hoe dat precies zit, lees je in dit artikel.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be