Pick-ups: geen fiscale voordelen meer voor particulieren in Brussel vanaf 2025

De Brusselse wetgeving voor pick-ups verandert. Voortaan kunnen particulieren niet langer genieten van fiscale voordelen. De hoofdstad wil deze grote voertuigen weren.

Gepubliceerd op 28 mei 2024
Leestijd : 2 min

Deel

Pick-ups: geen fiscale voordelen meer voor particulieren in Brussel vanaf 2025

De wetgeving verandert geleidelijk. In Vlaanderen worden pick-ups van particulieren sinds 2023 niet meer belast als lichte vracht. Ook in Wallonië zijn de aantrekkelijke voorwaarden voor pick-ups voor particulieren geschrapt, al sinds 2022. Het doel is om grote, vervuilende voertuigen te verbannen door ze (bijna) alleen nog door professionals te laten kopen (een btw-nummer is vereist).

Brussel volgt nu ook dit voorbeeld. Particulieren krijgen geen fiscale voordelen meer voor deze voertuigen vanaf 1 januari 2025. Dit is het gevolg van de verordening van 25 april 2024, gepubliceerd in het Belgisch Staatsblad op 15 mei, waarin de Brusselse regering een nieuwe voorwaarde heeft toegevoegd aan de fiscale definitie van bestelwagens, die een gunstig fiscaal regime genieten voor de verkeersbelasting en geen inschrijvingstaks (BIV) moeten betalen.

hilux

Grote aantallen?

Voortaan kunnen particulieren dus niet langer genieten van deze belastingvoordelen. Of dat een goede zaak is, valt nog te bezien. In 2023 werden er slechts 266 pick-ups ingeschreven in het Brussels Gewest, waarvan 84 door particulieren. We kunnen dus niet bepaald spreken van een vloedgolf…

Advertentie – lees hieronder verder

Volgens de nieuwe regels moet het voertuig ingeschreven worden op naam van een bedrijf, een rechtspersoon (vennootschap) of een natuurlijke persoon (zelfstandige), met andere woorden iedereen die kan bewijzen dat hij zelfstandige is en die is ingeschreven bij de Kruispuntbank van Ondernemingen en/of een ondernemingsnummer heeft. Wie niet kan aantonen dat hij of zij een zelfstandige is, heeft dus niet langer recht op de fiscale voordelen (verkeersbelasting en BIV).

bxl

Zonder terugwerkende kracht

De maatregel treedt in werking op 1 januari 2025, zonder terugwerkende kracht. Deze nieuwe wetgeving is niet van toepassing op voertuigen van leasingbedrijven (aangezien in dit geval een overeenkomst tussen de gewesten vereist is). Intussen blijft het aanbod van pick-ups voor particulieren krimpen… Des te erger voor de Brusselaars die ze echt nodig hebben. Misschien kunnen ze wachten op de Tesla Cybertruck… maar dat kan nog bijzonder lang duren en is zelfs niet zeker.

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Door David Leclercq Autojournalist

Deel

Gocar marketplace
47.064 nieuwe en tweedehands voertuigen bij jou in de buurt!
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.

In dezelfde categorie

Belastingen
Brandstoffen: Europa maakt benzine en diesel duurder vanaf 2027

Vanaf 2027 zullen Europese automobilisten de prijs van een volle tank brandstof zien stijgen door een nieuwe CO2-belasting opgelegd door de Europese Unie. Dit quotasysteem, bekend als ETS2, moet het gebruik van voertuigen met verbrandingsmotoren ontmoedigen door automobilisten in de portemonnee te raken.

14 oktober 2024 3 min David Leclercq
Gocar newsletters
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!
Uw inschrijving werd goed geregistreerd.