Pomphouders bedreigd door brandstofprijzen in Frankrijk

Sinds 1 september is het een pak minder duur om in Frankrijk te tanken. Die situatie staat in schril contrast met de prijzen in België en kan fataal worden voor veel pomphouders.

Gepubliceerd op 2 september 2022
Leestijd : 3 min

Deel

Sinds donderdag 1 september 2022 betaal je een pak minder om te tanken in Frankrijk. Daar is een reden voor: een accijnsvermindering van 30 cent, waar de groep TotalEnergies nog 20 cent korting aan toevoegt. In die omstandigheden – en ondanks de hogere dieselprijs deze week – kost een liter nu nog rond de 1,7 euro. En dat is zonder de strijd om de consument gerekend, die mogelijk nog losbarst tussen de benzinestations. Maar niet bij ons, want hier zijn de prijzen geplafonneerd.

Tanken in Frankrijk is dus veel gunstiger geworden, want vandaag bespaar je als automobilist 35 cent per liter diesel (ongeveer 1,7 euro/liter in Frankrijk) en 22 cent per liter benzine (ongeveer 1,55 euro/liter). Voor die prijzen loont het de moeite enkele kilometers om te rijden. Uiteraard zijn de Belgische tankstationuitbaters hiermee niet gediend. Een paradox, want enkele maanden geleden waren het nog de Fransen die bij ons kwamen tanken.

Faillissementen?

De Belgische pomphouders, zowel Waalse als Vlaamse, in een straal van 40 kilometer rond de grens betreuren deze situatie. Ze zal minstens twee maanden duren, dat is wat de Franse overheid voorzien heeft. Brafco, de Belgische Federatie der Brandstoffenhandelaars, maakt zich zorgen. Al zeker tweehonderd pomphouders in Wallonië zijn volgens de federatie bedreigd, want ze riskeren niets meer te verkopen (behalve misschien wat tabaksproducten, die nog altijd iets goedkoper zijn dan bij onze buren). Brafco gaat nog verder en verwacht aanzienlijke omzetverliezen en mogelijk zelfs faillissementen.

De situatie is absurd, want als veel Belgen in Frankrijk tanken, lijdt ook de Belgische staat grote verliezen. Voor de btw wordt ook rekening gehouden met het bedrag van de accijnzen. Bovendien dreigen ook andere producten die Belgische pomphouders verkopen in de rekken te blijven liggen. De Belgische automobilisten stoppen in Frankrijk niet alleen aan de pomp zelf, maar ook in de bijhorende winkel waar veel producten een pak goedkoper zijn dan bij ons.

Advertentie – lees hieronder verder

Tot 25 euro per tank

Met zulke prijzen in de Franse tankstations schommelt de besparing op een tank diesel tussen 17 en 25 euro, naargelang de capaciteit van jouw brandstoftank (50 of 70 liter). Dat is niet niks. Dit verschil wordt wellicht nog meer uitgesproken als de prijs voor een liter diesel daalt op de internationale markten, aangezien de btw ook automatisch zakt. Dat vergroot het voordeel. Ook voor benzine is het interessant om enkele kilometers verder te rijden. Het verschil tussen een volle tank in Frankrijk en België ligt tussen 15 en 18 euro (50 of 60 liter).

Brafco herinnert eraan dat de Belgische pomphouders hun tarieven niet kunnen aanpassen want zij kopen een liter voor meer dan 1,5 euro. Om de meubelen te redden, zou de Belgische overheid, net als de Franse, moeten aanvaarden dat de accijnzen dalen tot het Europese minimum. Duitsland heeft dit ook al besloten. Op die manier zou nog eens 12 cent per liter brandstof bespaard kunnen worden.

Of de Belgische overheid nog iets zal doen, is verre van zeker. Zoals we woensdag konden vaststellen bij het Overlegcomité Energie, is er eerder sprake van machteloosheid. Of onbekwaamheid.

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Door David Leclercq Autojournalist

Deel

Gocar marketplace
47.064 nieuwe en tweedehands voertuigen bij jou in de buurt!
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.

In dezelfde categorie

Belastingen
Brandstoffen: Europa maakt benzine en diesel duurder vanaf 2027

Vanaf 2027 zullen Europese automobilisten de prijs van een volle tank brandstof zien stijgen door een nieuwe CO2-belasting opgelegd door de Europese Unie. Dit quotasysteem, bekend als ETS2, moet het gebruik van voertuigen met verbrandingsmotoren ontmoedigen door automobilisten in de portemonnee te raken.

14 oktober 2024 3 min David Leclercq
Gocar newsletters
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!
Uw inschrijving werd goed geregistreerd.