Het Brussels Gewest wil daarom snel een kilometerheffing lanceren die van toepassing is op alle gebruikers (Smartmove belastinghervormingsproject), d.w.z. op diegenen die in het Gewest wonen, maar ook op degenen die er doorheen reizen. Het principe van deze slimme belasting is uiteraard om het gebruik van de auto te ontmoedigen of in ieder geval zoveel mogelijk te beteugelen met afradende tarieven, met name op piekuren. Deze belasting zou van toepassing zijn op zowel personenauto’s als bestelwagens.
De invoering van deze belasting leidde uiteraard tot veel verontwaardiging. Zowel bij de Brusselaars, maar ook bij de pendelaars en ten slotte ook bij de andere regeringen van de Gewesten, die een totaal gebrek aan overleg en fiscale ongelijkheid aan de kaak stellen voor de Belgen die al een belasting op inverkeerstelling en een verkeersbelasting betalen in de andere gewesten.
Toch lijkt het Brussels Gewest vastbesloten om zijn project door te zetten. Het bewijs is de investering van 80 miljoen euro die al gedaan werd in de versterking van ANPR-camera’s die de nummerplaten van de voertuigen moeten controleren.
Een nieuw groen licht
De Europese Commissie had al haar goedkeuring gegeven aan de invoering van deze belasting en alleen de Gegevensbeschermingsautoriteit (GBA) had onlangs bedenkingen geuit, onder andere vanwege de vaagheid rond het verzamelen van persoonlijke informatie, de opslag en het gebruik ervan.
Advertentie – lees hieronder verder
Intussen wachtte het Brussels Gewest nog op groen licht van de Raad van State, die zich moest uitspreken over het juridische aspect, namelijk de wettelijke bevoegdheid van het Gewest om deze belasting in te voeren en tegelijk de belastingen op inverkeerstelling (BIV) en de verkeersbelasting af te schaffen.
In dit geval stelt de Raad van State dat “het werkelijke gebruik van de betrokken Brusselse wegen, enkel tijdens de uren die overeenkomen met de congestieperioden, door de belasting in rekening wordt gebracht, indien het betrokken voertuig niet is vrijgesteld. Bijgevolg is de maatstaf van heffing van de congestiebelasting niet identiek aan of zelfs maar vergelijkbaar met die van de motorrijtuigenbelasting en de motorrijtuigenbelasting”.
Geen discriminatie?
Dit argument maakt direct een einde aan het discriminerende argument van velen, in het bijzonder van de Vlaamse en Waalse pendelaars die reeds in hun respectieve regio’s BIV en verkeersbelasting betalen. De Raad van State wijst erop dat “het voor de congestiebelasting te betalen bedrag uitsluitend zal afhangen van het gebruiksgedrag van de wegen waarop de belasting betrekking heeft” en dat het dus gaat om een dynamisch systeem dat verband houdt met de ontwikkeling van het vervoersgedrag en dat gericht is op een verminderd gebruik van de auto.
Daarnaast benadrukt de Raad van State ook dat de slimme belasting niet zal worden toegepast op bepaalde wegen die leiden tot de park & ride parkings. Voor de Raad van State lijkt dit voldoende.
Geen samenwerking nodig
Tot slot besliste de Raad van State ook over de noodzaak van samenwerking tussen het Brussels Gewest, Vlaanderen en Wallonië in het kader van de invoering van SmartMove. En ook hier is de Raad van State formeel: deze vorm van samenwerking is niet nodig en zou enkel gelden voor leasingmaatschappijen in het kader van een wijziging van het regime van die gewestelijke belastingen die de verkeersbelasting en de BIV zijn. Dit is het zoveelste groene licht voor deze SmartMove-belasting die het Brussels Gewest voor 2024 wil invoeren!
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be