Vlaamse verkeersbelasting 17,57% duurder in 3 jaar

Naar ‘goede’ gewoonte heeft Vlaanderen de verkeersbelasting op 1 juli geïndexeerd. Niets om blij van te worden, want er komen enkele procenten bij. Alweer. Ook voor oldtimers en de belasting op inverkeerstelling zijn er aanpassingen.

Gepubliceerd op 4 juli 2024
Leestijd : 2 min

Deel

Vlaamse verkeersbelasting 17,57% duurder in 3 jaar

Je volgende aanslagbiljet voor de verkeersbelasting in Vlaanderen wordt alweer duurder dan het vorige. Het wordt stilaan een aanslag op je portefeuille, want naar jaarlijkse traditie moet je weer wat meer betalen. Vanaf 1 juli 2024 bedraagt de stijging 3,4%. Deze jaarlijkse indexering volgt de evolutie van de consumptieprijsindex. De inflatie laat zich steeds meer voelen, vooral omdat automobilisten de vorige jaren ook al stevige stijgingen moesten incasseren. In 2023 kwam er al 5,2% bij, in 2022 maar liefst 8,97%. Zo betaal je dus op amper drie jaar tijd 17,57% meer voor dezelfde auto.

Voor of na 2016

De verkeersbelasting is een gewestelijke materie. In Vlaanderen wordt ze op twee verschillende manieren berekend, afhankelijk van het moment waarop de auto werd ingeschreven bij de Dienst Inschrijvingen van Voertuigen (DIV). Voor auto’s ingeschreven vanaf 1 januari 2016 hangt het basisbedrag af van de fiscale pk’s (en dus de cilinderinhoud van de motor). Dat basisbedrag wordt verhoogd of verlaagd op basis van milieukenmerken: de CO2-uitstoot, de brandstofsoort en de Euro-norm van de auto. Voor auto’s ingeschreven voor 2016 bepaalt het aantal fiscale pk’s het bedrag.

verkeersbelasting-2

Advertentie – lees hieronder verder

BIV

Wanneer je een auto (nieuw of tweedehands) inschrijft, profiteert de overheid graag mee met de belasting op inverkeerstelling (BIV). Die hangt in Vlaanderen af van de leeftijd en de milieukenmerken van de auto. En ja, ook de BIV gaat omhoog met 3,4% vanaf 1 juli 2024. Het minimumbedrag stijgt van 53 euro naar 54,78 euro, het maximumbedrag van 13.249,15 euro naar 13.694,25 euro. Auto’s die op elektriciteit of waterstof rijden zijn in Vlaanderen vrijgesteld van zowel de BIV als de jaarlijkse verkeersbelasting.

Ook voor oldtimers

Eigenaars van oldtimers betalen een forfaitaire verkeersbelasting. De Vlaamse regering verhoogde deze belasting tijdens deze legislatuur met meer dan 150% tot 99,99 euro. En daar blijft het niet bij. Dit bedrag wordt nu ook voor de eerste keer geïndexeerd. Eigenaars van een auto die minstens dertig jaar geleden voor het eerst ingeschreven werd, betalen sinds 1 juli 2024 een jaarlijkse verkeersbelasting van 103,35 euro. De BIV voor oldtimers wordt ook forfaitair berekend en stijgt naar 54,80 euro. Het maakt hierbij niet uit of het voertuig al dan niet ingeschreven is met een O-plaat.

Mocht je denken dat Walen of Brusselaars beter af zijn: nee, want ook daar is de verkeersbelasting op 1 juli 2024 gestegen.

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Deel

Gocar marketplace
47.064 nieuwe en tweedehands voertuigen bij jou in de buurt!
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.

In dezelfde categorie

Belastingen
Brandstoffen: Europa maakt benzine en diesel duurder vanaf 2027

Vanaf 2027 zullen Europese automobilisten de prijs van een volle tank brandstof zien stijgen door een nieuwe CO2-belasting opgelegd door de Europese Unie. Dit quotasysteem, bekend als ETS2, moet het gebruik van voertuigen met verbrandingsmotoren ontmoedigen door automobilisten in de portemonnee te raken.

14 oktober 2024 3 min David Leclercq
Gocar newsletters
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!
Uw inschrijving werd goed geregistreerd.