Het debat over de invoering van een snelwegvignet in Wallonië kreeg meer belang tijdens de presentatie van de regionale beleidsverklaring van de nieuwe Waalse regering in juli. Dit project, gesteund door de MR-Engagés-coalitie, voorziet de invoering van een vignet voor alle automobilisten die op de Waalse wegen rijden. Deze maatregel is geïnspireerd op het Zwitserse model en is bedoeld om aanzienlijke fiscale inkomsten voor de regio te genereren.
Geïnspireerd door Zwitserland
Het concept is eenvoudig: elke automobilist moet een vignet kopen om op de Waalse snelwegen te mogen rijden. Dit vignet, waarvan de prijs dicht bij die van Zwitserland zou liggen – ongeveer 42 euro – zou Wallonië in staat stellen extra fondsen te werven. Volgens Les Engagés rijden er elk jaar bijna 5 miljoen buitenlandse voertuigen door Wallonië, wat de regio ongeveer 210 miljoen euro per jaar zou kunnen opleveren.
Volgens François Desquesnes, de nieuwe Waalse minister van Mobiliteit, geïnterviewd door La Dernière Heure, zou deze maatregel een einde maken aan wat hij beschouwt als een vorm van discriminatie tegen de Walen. Momenteel profiteren buitenlandse automobilisten gratis van de Waalse wegen, terwijl ze in de meeste andere Europese landen tol of vignetten moeten betalen. Deze situatie benadeelt volgens hem de Walen, die instaan voor het onderhoud van de wegen met hun belastingen, zonder bijdrage van buitenlandse bestuurders.
Advertentie – lees hieronder verder
Het Vlaamse en Brusselse alternatief
Hoewel de Waalse regering het vignet overweegt, kiezen andere Belgische regio’s voor een andere aanpak: de kilometerheffing. Deze is al van kracht voor vrachtwagens en houdt in dat voertuigen betalen op basis van het aantal afgelegde kilometers op de regionale wegen. In Wallonië worden de inkomsten van deze belasting rechtstreeks hergeïnvesteerd in het onderhoud van de wegen via Sofico, het bedrijf dat het snelwegennet beheert.
Vlaanderen en Brussel, die momenteel zonder regering zitten, geven de voorkeur aan deze methode, die wordt gezien als eerlijker en beter afgestemd op de doelstellingen voor CO2-reductie. Volgens een studie van onderzoekers uit Leuven kan de kilometerheffing, mits slim toegepast, autogebruik beperken, wat overeenkomt met de milieudoelstellingen van beide regio’s.
Niet voor 2026
De invoering van deze vignet lijkt echter nog ver weg. François Desquesnes heeft duidelijk aangegeven dat het project ten vroegste pas in 2026 van start zal gaan. De belangrijkste reden voor dit uitstel is het gebrek aan overleg met de andere regio’s. De minister van Mobiliteit wil wachten op de vorming van de Vlaamse en Brusselse regeringen voordat hij verdergaat, om een geharmoniseerde aanpak op nationaal niveau te garanderen. Maar is het niet illusoir om te geloven in deze afstemming met de andere regio’s? Voorlopig zijn het slechts intentieverklaringen. Hopelijk leidt dit niet opnieuw tot een onevenwicht voor automobilisten, met een vignet in het zuiden en kilometerheffing elders. Dat is het slechtste scenario dat zou kunnen gebeuren.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be