Gaat er iets veranderen in Wallonië? Dat is toch de wens van de nieuwe regeringsmeerderheid MR-Les Engagés, die op 11 juli 2024 zijn regionale regeringsplannen voor de komende vijf jaar voorgesteld heeft. Het doel is heel wat zaken in beweging te krijgen, ook op het vlak van de autofiscaliteit.
Zo komt wordt er gesleuteld aan de jaarlijkse verkeersbelasting voor voertuigen in Wallonië. De twee partijen hebben namelijk aangekondigd dat ze een akkoord zullen sluiten over de invoering van een jaarlijks vignet dat de wegenbelasting voor Waalse inwoners vervangt. Voor de inwoners van het gewest zou deze operatie budgetneutraal zijn, dus vergelijkbaar met wat ze vandaag voor een auto betalen. Er zijn namelijk geen plannen om Walen twee keer langs de kassa te laten passeren: één keer voor de verkeersbelasting en één keer voor het vignet. Gelukkig maar.
Anderen betalen mee
Deze belasting zal echter ook gelden voor andere automobilisten. Met andere woorden, de automobilisten uit Brussel, Vlaanderen en het buitenland. Op die manier wil de overheid alle gebruikers van het wegennet laten bijdragen, niet alleen de Walen. Het idee is om met de inkomsten het onderhoud en de herstelling van het wegennet te financieren. En als de inkomsten de uitgaven overtreffen, zal het overschot toegewezen worden aan andere projecten.
Advertentie – lees hieronder verder
Hoewel de maatregel voor de Walen interessant lijkt – vooral als de inkomsten gebruikt worden om het wegennet te verbeteren – zal dit zeker niet in de smaak vallen bij de Brusselaars en Vlamingen die af en toe (of regelmatig) naar Wallonië reizen. Daarom wordt de maatregel nog niet direct ingevoerd. Zowel de MR als Les Engagés hebben aangekondigd dat het vignet aan het einde van de legislatuur wordt ingevoerd, dat wil zeggen rond 2028 of 2029. Ze willen nieuwe gesprekken aangaan met de andere gewesten om een compromis te vinden, of zelfs om hen hetzelfde model te laten overnemen, terwijl Brussel en Vlaanderen meer voorstander zijn van een kilometerheffing.
Belasting op inverkeerstelling herzien
Er zijn ook plannen om de belasting op inverkeerstelling (BIV) in Wallonië te veranderen. In theorie gebeurt dit vanaf 1 juli 2025. Deze maatregel werd nog beslist door de aftredende regering en houdt onder meer rekening met de brandstof en het gewicht in de berekeningsformule. Op het eerste gezicht een goed idee, maar uiteindelijk is het systeem vreemd en zelfs contraproductief, omdat elektrische auto’s aanzienlijk zwaarder belast worden, soms zelfs veel zwaarder dan een gelijkaardig dieselmodel, wat nergens op slaat. Met dit in gedachten, is de meerderheid van MR-Les Engagés ook van plan om dit systeem te herzien nog voor het volgend jaar van kracht wordt. Het kan immers niet de bedoeling zijn om elektrische auto’s te benadelen, zoals dreigt te gebeuren.
Tegelijk heeft de nieuwe Waalse meerderheid aangegeven dat ze de uitrol van het netwerk van publieke laadpalen sterk wil versnellen, vooral in meer afgelegen gebieden.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be