Zit de hervorming van de autobelasting in een impasse?

In Wallonië en Brussel was uiterlijk voor 2023 een hervorming van de autobelasting gepland. Dit zal echter niet lukken, want het lijkt erop dat de besluitvormers niet hebben gedacht aan tal van elementen…

Gepubliceerd op 20 april 2022
Leestijd : 5 min

Deel

De autobelasting is nog prehistorisch in Wallonië en Brussel. Dat is al jaren duidelijk en het lijkt erop dat dit niet meteen zal veranderen… Alleen Vlaanderen had enkele jaren geleden de moed en de intelligentie om zijn autobelasting te hervormen door de uitstoot van voertuigen te integreren in zijn formules voor het berekenen van de verkeersbelasting en de BIV, in een tijd dat het autolandschap snel verandert met hybride en elektrische wagens.

Het systeem van de autobelasting in Wallonië en Brussel is vandaag dramatischer en zorgwekkender, al is de intentie om alles te veranderen er wel. Of was er. Al in 2019 neigde Wallonië naar belastingen op basis van het gewicht en de uitstoot van de voertuigen en Brussel dacht zelfs aan een belastingheffing per afgelegde kilometer. Ja, maar dat was zonder te rekenen met de politieke beslommeringen en waarschijnlijk ook het onvermogen van de politici om de nieuwe technische ontwikkelingen van de auto’s in te schatten. En dat dreigt nu weer te gebeuren.

Momenteel lijkt het belastinghervormingsproject zich in een impasse te bevinden. En dat geldt voor beide gewesten: in Wallonië zijn de PS en de MR verenigd tegen de minister van Klimaat, Infrastructuur, Energie en Mobiliteit, Philippe Henry (Ecolo), terwijl in Brussel wordt ingeschat dat het project er niet zal komen voor 2024. Maar waarom is er zoveel uitstelgedrag?

En Wallonië?

Tijdens vragen in het parlement bleef minister Henry vorige maand ontwijkend en gaf hij er de voorkeur aan nog geen datum voorop te stellen, terwijl deze hervorming werd verwacht voor 1 januari 2023.

Advertentie – lees hieronder verder

Maar wat is er dan mis? De minister wilde het gewicht van voertuigen opnemen in zijn rekenformule, vooral om SUV’s te bestraffen. Maar deze methode zou ook gezinswagens treffen, zoals breaks of monovolumes die populair zijn bij de gezinnen. Dit was politiek onmogelijk, net als voor elektrische voertuigen die met hun batterijen onvermijdelijk zwaarder zijn.

Wat is dan de oplossing? Wel, blijkbaar overweegt het kabinet van de minister een oplossing die de tegenstrijdigheden van het hervormingsproject zou elimineren. Naar verluidt is er overleg gaande en we zijn erg benieuwd wat dit gaat opleveren. De manoeuvreerruimte van minister Henry is echter beperkt omdat hij niet alleen bondgenoten heeft, integendeel.

Na de belasting van bedrijfsvoertuigen voor particulieren heeft de MR immers via zijn voorzitter, Georges-Louis Bouchez, aangekondigd dat ze niet zouden instemmen met de hervorming van de autobelasting, omdat er een logische en eerlijke oplossing moet komen. Bouchez zei ook dat “de elementen die in de pers zijn gelekt en de hoogte van de belasting ons zeker niet aanstaat, omdat ze schadelijk zijn voor de ondernemers en de middenklasse. We zullen dit bashen van mensen die geen andere keuze hebben dan hun auto te nemen nooit accepteren. »

De MR is niet de enige partij die hierover vragen stelt. Ook de PS maakt zich zorgen en benadrukt de gevolgen van de hervorming op de toekomstige begrotingsinkomsten. Want door hun gedrag te veranderen, kunnen kopers een blijvende impact hebben op de inkomstenprognoses. Daarnaast wil de PS deze hervorming ook koppelen aan die van een hervorming rond de belasting op leasingwagens, die een akkoord van de drie gewesten vereist dat tijdens deze legislatuur onmogelijk te bekomen zal zijn.

Het blokkeert ook in Brussel

Brussel is bovendien van plan om alleen een hervorming van de autobelasting door te voeren. Geen verkeerbelasting of BIV meer hier, maar een kilometerheffing waarvan het tarief verandert naargelang de afgelegde kilometers, de cilinderinhoud van de auto, het gewicht (alweer!), maar ook het tijdstip waarop de kilometers worden afgelegd. Dat is de inhoud van het Smart Move project van de Brusselse minister van Begroting Sven Gatz (Open VLD) en Elke Van den Brandt (Groen). Maar ook hier loopt het serieus vast. De PS blokkeert het project, terwijl de naburige provincies aangeven dat deze aanpak discriminerend zal zijn, vooral voor pendelaars die twee keer belastingen zouden moeten betalen: die van Wallonië en de Brusselse kilometerheffing. Dat is onaanvaardbaar!

Zal deze kilometerheffing het levenslicht zien? Misschien, maar wellicht niet in deze legislatuur, menen enkele goed ingelichte waarnemers. Sven Gatz zelf erkende dat “het minder waarschijnlijk is voor deze legislatuur, omdat het dossier technisch en politiek ingewikkeld is”. Elke Van den Brandt heeft er echter meer vertrouwen in en geeft aan dat Smart Move zeer snel zal worden geïmplementeerd.

In ieder geval is er nog een lange weg te gaan voordat deze belastinghervormingen er zullen komen.  Maar hoe? Dat is een goede vraag, ook al hebben we er allemaal ons idee over. Waarom niet eerst het Vlaamse systeem in Brussel en Wallonië overnemen om een logischer en gunstiger systeem voor schone auto’s te creëren? In ieder geval zou dit standpunt de tijd geven om een nieuw systeem te vinden voor alle regio’s, zonder discriminatie. Er zouden ook andere manieren van belastingheffing kunnen worden overwogen. Zoals de aanschafprijs van een auto bijvoorbeeld, net als bij het VAA, dat vrij representatief is voor de mogelijkheden van de koper. Laten we in ieder geval hopen dat onze besluitvormers voor een globale en echt positieve visie op zowel de samenleving als het milieu zullen kiezen.

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Door David Leclercq Autojournalist

Deel

Gocar marketplace
47.064 nieuwe en tweedehands voertuigen bij jou in de buurt!
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.

In dezelfde categorie

Belastingen
Brandstoffen: Europa maakt benzine en diesel duurder vanaf 2027

Vanaf 2027 zullen Europese automobilisten de prijs van een volle tank brandstof zien stijgen door een nieuwe CO2-belasting opgelegd door de Europese Unie. Dit quotasysteem, bekend als ETS2, moet het gebruik van voertuigen met verbrandingsmotoren ontmoedigen door automobilisten in de portemonnee te raken.

14 oktober 2024 3 min David Leclercq
Gocar newsletters
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!
Uw inschrijving werd goed geregistreerd.