Land Rover logo

Nieuws Land Rover Discovery : Ontdek de laatste nieuwtjes

Hier vind je de laatste 17 artikelen gepubliceerd over het model Discovery van Land Rover. Ontdek het laatste nieuws, innovaties en trends rond het merk Land Rover en zijn model Discovery. Mis niets van de up-to-date informatie over nieuwe modellen, technologieën en belangrijke evenementen.

Actualiteit
Land Rover Discovery voor reddingsoperaties

Nu de reisbeperkingen wegens het coronavirus in Ierland worden opgeheven, heeft Land Rover zijn rol bij de ondersteuning van de 500e operatie van de South Eastern Mountain Rescue Association (SEMRA) bekendgemaakt.

31 juli 2020 1 min
Actualiteit
SCOOP: deze Land Rover krijgt een geweldige update!

De Discovery zal binnenkort kunnen genieten van een opfrisbeurt, die gepland is na de commercialisatie van de Defender. De grote SUV met 7 plaatsen krijgt een aangepaste look en uitrusting.

1 juli 2020 1 min
Fun
Jamie Oliver kookt met de Land Rover Discovery (+VIDEO)

Dankzij de SVO (Special Vehicles Operations) personaliseringsafdeling van Jaguar-Land Rover, heeft chef Jamie Oliver eindelijk zijn droomkeuken! Het gaat om een Land Rover Discovery die volledig werd omgebouwd.

9 oktober 2017 1 min
Autotests
TEST Land Rover Discovery SD4: niet zo bescheiden

De Land Rover Discovery bespeelt al 27 jaar het middenveld tussen de Defender, de 4×4 voor de jungle, en de Range, de 4×4 voor levensgenieters. Dit is generatie vijf. Mijn eerste indruk? We hebben met een grote jongen te maken… Met de Discovery Sport heeft de nieuwe Discovery niets te maken. Dat zie je aan de prijs – de Sport is goedkoper – maar ook aan de afmetingen. Want de Disco is groot en ook weer groter dan zijn voorganger, wat hem nog dieper in voormalig Range-jachtterrein brengt. Dat hij daar interne concurrentie heeft gekregen van de iets duurdere Velar, is nog een andere zaak. In de lengte kwam er 14 cm bij. Dat brengt het totaal op net geen vijf meter. De afstand tussen de voorste en achterse wielen ging er ook op vooruit, tot zo'n drie meter. Een prettig gevolg van die groeischeut? Dat er comfortabel plaats is voor iedereen, een aantal dat oploopt tot zeven personen. En om te laten zien dat ze het menen, hebben ze bij Land Rover zelfs Isofix-montagepunten op de derde rij voorzien. Ook leuk: elke zetelrij staat hoger dan die ervoor en de tweede en de derde rij kan je vanuit de koffer en via het aanraakscherm op het dashboard elektrisch instellen… Of met een app op de smartphone, dat kan ook. Pssst Als ik de deur van de Discovery openzwier, gaat hij rustig 4 cm lager bij de grond hangen om de instap makkelijker te doen verlopen. Dat kan mijn testwagen nu eenmaal omdat hij met een pneumatische vering is uitgerust. Onderweg gebeurt er op dat vlak trouwens ook heel wat. Boven 105 km/u gaat de bodemspeling met 1,3 cm naar omlaag, hier met het oog op een betere aerodynamica, en tijdens verkenningstochten in de woeste natuur kan hij tot wel 7,5 cm hoger klimmen. 240 paarden Tussen de voorwielen van deze off-roader ligt een bi-turbodiesel met twee liter cilinderinhoud. Een 'kleine' viercilinder maar wel eentje met spierballen. Het blok levert op zijn hoogtepunten 240 pk en 500 Nm trekkracht, genoeg om nagenoeg overal door te kunnen ploeteren, terwijl zijn normverbruik (6,3 l/100 km) en theoretische CO²-uitstoot (165g CO2/km) uiteraard lager liggen dan die van de drieliter V6 van weleer. Dat komt trouwens ook door het lagere gewicht dat de nieuwe Discovery moet meezeulen. In totaal ging er bijna 500 kg af, dankzij zijn aluminium onderstel, maar een pluimpje is dit natuurlijk niet. Verwacht met andere woorden geen sportwagenprestaties van deze 4×4, al stuurt hij wel goed, gaat hij relatief weinig hangen in de bochten en zorgt zijn achttrapsautomaat voor prettige verzetswissels. En naast het asfalt? De traditie dicteert dat de Discovery ook naast het asfalt zijn mannetje staat. Dat kan hij zelfs beter dan vroeger. Vergeleken met zijn voorganger nam de bodemspeling toe met 4,3 cm en hij kan voortaan ook water tot 90 cm diepte doorwaden (+20 cm !). Het Terrain Response System bekommert zich over alles. In de automatische stand past hij zich aan de bodemomstandigheden aan, al kan je ook zelf het rijprogramma kiezen via de draaiknop. Afdaalhulp, klimhulp, off-road snelheidsregelaar… Het is er allemaal. En wanneer de rijomstandigheden pas echt kritisch worden, volstaat het om de reductiebak in te schakelen en de carrosserie hoger in te stellen (opnieuw via de pneumatische vering). De op- en afrijhoeken van het koetswerk zijn trouwens zo ruim bemeten dat je met deze Discovery bijna volledig vrij spel krijgt. Besluit De nieuwe Land Rover Discovery is groter en ziet er minder bescheiden uit, maar is tegelijk ook lichter en zuiniger dan zijn voorganger. Zijn 2.0 bi-turbodieselmotor is een parel, zijn off-roadkwaliteiten staan op punt, zijn familiaal karakter blijft behouden en bovenal is de zitpositie fantastisch. Maar heeft hij ook evenveel uiterlijk karakter als vroeger? Da's een vraag waar ik zelf moeilijk positief op kan antwoorden…

19 september 2017 1 min Joris Bosseloo
Autotests
TEST Land Rover Discovery: avontuurlijke ziel

Om deze vijfde generatie Discovery te testen, hebben we de Atlantische Oceaan overgestoken. We zetten koers naar Utah en zijn uitgestrekte woestijnvlakten. Dit bleek het ideale testterrein voor de Land Rover die duidelijk geen moeite heeft met deze omgeving!

15 maart 2017 4 min
Automarkt
De Land Rover Discovery zal (ook) in Slovakije worden geproduceerd

Half september meldde Jaguar-Land Rover de eerstesteenlegging van zijn nieuwe fabriek in Slovakije. Intussen weten we ook welke modellen daar van de productieband zullen rollen, of althans in een eerste fase: de Land Rover Discovery krijgt die eer. Het nieuwe complex ligt op enkele kilometers van het stadje Nitra en zal tegen eind 2018 startklaar zijn. De Britse groep investeerde hier 1 miljard pond en terplekke worden 2.800 nieuwe banen gecreëerd. Gedurende de eerste maanden zal enkel de Land Rover Discovery de 300.000 m2 van deze site innemen, die een maximale capaciteit van 150.000 voertuigen per jaar heeft. De productie loopt parallel met de historische fabriek van Solihull, in Engeland, in afwachting van een bijsturing in functie van de vraag.

1 december 2016 0 min Nicolas Morlet
Nieuwe modellen
Land Rover Discovery 5: de ultieme SUV voor het gezin

De nieuwe generatie Land Rover Discovery behoudt de troeven van zijn voorgangers (offroadcapaciteiten, ruim interieur) maar gaat duidelijk nog een stap verder. Dat alles zit verpakt in een geslaagd design, wordt voorzien van de jongste technologieën en is beschikbaar aan een haalbaar tarief. Deze Disco 5 meet 4,97 m en beschikt over een riant interieur dat plaats biedt aan 7 volwassenen. Die zitten comfortabel op stoelen die je vanuit de koffer, vanop het dashboard of zelfs met je smartphone elektrisch kan neerklappen. Het interieur komt met tal van opbergmogelijkheden en de kofferinhoud bedraagt 1.231 liter in combinatie met vijf zitplaatsen. De Disco 5 blijft ook avontuurlijk want de vierwielaandrijving werd helemaal herzien en er worden diverse rijhulpmiddelen gemonteerd. Hij zal beschikbaar zijn met drie dieselmotorisaties: een 2.0l van 180 pk of 240 pk en een 3.0l V6 die 258 pk levert. De V6 op benzine wordt de topversie en levert 340 pk. Deze nieuwe Discovery zal in België beschikbaar zijn vanaf de lente van 2017 en kost minstens 51.700 €. Lees ook:

29 september 2016 0 min
Nieuwe modellen
Eerste foto van de nieuwe Land Rover Discovery

De vijfde generatie van de Land Rover Discovery zal eind van deze maand op de Mondial de l'Automobile in Parijs worden voorgesteld. In afwachting toont Land Rover een eerste beeld van de snuit van het model.

7 september 2016 1 min